Wszystko co powinieneś wiedzieć nt. managed IT services

Managed IT servicesNa czym polegają managed IT services i czym różnią się od outsourcingu usług IT? Jakie są ich główne zalety? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy w dzisiejszym tekście.

Czym są i na czym polegają managed IT services?

Gdy klient powierza firmie MSP (Managed Services Provider) całkowitą, 24-godzinną, odpowiedzialność za zarządzanie, wydajność, monitorowanie oraz usuwanie problemów czy awarii konkretnego rozwiązania informatycznego mówimy, że decyduje się na korzystanie z managed IT services (po polsku: usługi zarządzane, IT w postaci usług). Przedmiotem managed IT services mogą być aplikacje, bazy danych, systemy ERP, aplikacje klasy Business Intelligence czy systemy portalowe.

Ideę tego rozwiązania najłatwiej jest chyba zrozumieć śledząc historię, która doprowadziła do jego powstania. Dłuższy czas temu wiele przedsiębiorstw, szczególnie z sektora MŚP, samodzielnie tworzyło rozwiązania IT na swoje potrzeby, często nawet posługując się metodami półamatorskimi. Gdy coś przestawało działać, właściciele i managerowie firm zwracali się po pomoc do wyspecjalizowanych podmiotów. Skierowani do pomocy eksperci widząc z czym mają do czynienia załamywali ręce. Awarię lub problem przeważnie dało się usunąć, jednak pojawienie się kolejnej było po prostu nieuchronne. W rezultacie przedsiębiorstwo zapraszało specjalistów od "gaszenia pożarów" do stałej współpracy. Wszystko to miało jednak charakter reaktywny - tj. reagowania na problemy, dopiero gdy ujrzały one światło dzienne. Konieczność świadczenia usług na coraz wyższym poziomie spowodowała zwiększoną presję ze strony przedsiębiorstw by - wzorem medycyny - zapobiegać, a nie leczyć. To w IT nazywamy działaniem proaktywnym. Zewnętrzni specjaliści starali się więc monitorować rozwiązania informatyczne na tyle, by przewidywać zbliżające się kłopoty i zapobiegać im. Z czasem na proces ten zaczęło się składać coraz więcej czynności i nabrały one charakteru długoterminowego i wyraźnie nakierowanego na przyszłość, a więc nie tylko na bezpieczeństwo bieżącego funkcjonowania rozwiązania IT, ale również jego stabilny rozwój. W rezultacie wiele przedsiębiorstw doszło do punktu, w którym ich rozwiązanie informatyczne było faktycznie zarządzane i rozwijane przez zewnętrzny podmiot, a więc mieliśmy do czynienia z managed IT services.

Jakie usługi są zawarte w ramach managed IT services?

Usługi zawarte w ramach managed IT services możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich obejmuje kwestie związane z raportowaniem i monitorowaniem rozwiązania informatycznego klienta. Wśród nich są operacje serwisowe (zarządzanie incydentami, problemami i realizacja wniosków) oraz procesy związane z przekazaniem usług (zarządzanie zmianą, wiedzą, wdrożeniami i testy). Druga grupa to nieustanny proces doskonalenia. W jej skład wchodzą zarządzanie katalogiem usług, poziomem ich świadczenia, dostępnością oraz zarządzanie zasobami. Można powiedzieć, że wszystkie usługi w ramach tej grupy sprowadzają się do tego, że rozwiązanie informatyczne klienta chociaż cały czas funkcjonuje poprawnie, to jest przedmiotem nieustannego projektowania, co sprawia, że z każdym miesiącem staje się lepsze.

Jakie są różnice pomiędzy outsourcingiem usług IT a managed IT services?

Managed IT services mogą być elementem outsouricingu usług IT, gdyż outsourcing to pojęcie szersze. W pełnym modelu outsourcingowym klient zajmuje się tylko biznesem, a zewnętrzny podmiot całkowicie przejmuje zadania z zakresu IT. Na outsourcing usług IT składać się mogą, oprócz managed services, także outsourcing specjalistów (tzw. body leasing), outsourcing projektów, testów czy nawet stworzenie Centrum Rozwoju Outsourcingu.

W ramach outsourcingu specjalistów klient może korzystać ze sprawdzonych i wysoko wykwalifikowanych pracowników (np. programistów, konsultantów, analityków biznesowych, project managerów) bez konieczności prowadzenia samodzielnej rekrutacji. W tym modelu klient korzysta albo z pracowników firmy zewnętrznej albo zleca jej rekrutację właściwych osób.

Outsourcing projektów polega natomiast na zleceniu przez klienta realizacji konkretnego projektu np. budowy systemu Business Intelligence, ERP, mobilnego, internetowego, portalowego czy innego dedykowanego rozwiązania. W ramach outsourcingu projektów klient uzyskuje albo kompleksowe wsparcie (analizę, projektowanie, wdrożenie, konsultacje, opiekę powdrożeniową) albo pomoc na dowolnie wybranym etapie projektu.

Outsourcing testów polega na zleceniu przez klienta testów manualnych lub automatycznych oraz stworzenie, rozwój i utrzymanie odpowiedniego środowiska testowego.

Stworzenie Centrum Rozwoju Outsourcingu (ODC - Outsourcing Development Center) to najszersza możliwość, która zapewnia klientowi przejęcie przez zewnętrzną firmę kompleksowej opieki nad działaniami outsourcingowymi w zakresie IT, od spraw administracyjnych, kadrowych i płacowych, aż do zapewnienia możliwości dostępu do niezbędnych zasobów technicznych oraz ludzkich.

Managed IT services

Jakie są najważniejsze zalety managed IT services?

Przede wszystkim korzystanie z usług managed IT services wspomaga porządek organizacyjny w firmie. Chaos i niepewność, które często towarzyszą sprawowaniu opieki nad rozwiązaniami informatycznymi na własną rękę, konsumują zasoby nie tylko działu IT, ale bardzo wielu innych części przedsiębiorstwa, od zarządu aż po wszystkie komórki organizacyjne, które z działem IT mają styczność. W momencie gdy przedsiębiorstwo decyduje się na skorzystanie z managed IT services, pozostałe działy firmy mogą skupić się na swoich zadaniach i realizacji celów biznesowych, bo o kwestie technologiczne martwi się zewnętrzny podmiot. W dłuższej perspektywie korzystanie z managed IT services zapewnia więc wynikające z optymalizacji procesów biznesowych oszczędności. Oprócz tego przedsiębiorstwo może czerpać nieocenioną wiedzę od wysokiej klasy ekspertów dostarczanych przez Managed Services Providera. Można ją wykorzystać zarówno do planowania rozwoju technologicznego przedsiębiorstwa jak i stałego zwiększania korzyści płynących z data mining. Korzystanie z managed IT services pozwala także na zachowanie niezbędnej każdemu przedsiębiorstwu elastyczności. Bezsprzecznie więc można stwierdzić, że rozwiązania z zakresu managed IT services mają wiele istotnych zalet.

Managed IT services w Polsce i Europie

Chociaż w Polsce managed IT services mogą się wydawać rozwiązaniem dość nowym, to w Europie i na świecie jest to model współpracy stosowany od dawna. Dla przykładu Marks & Spencer, popularna szczególnie w Wielkiej Brytanii  sieć sklepów z ubraniami, od 2007 roku kooperuje w ten sposób z firmą Logicalis UK. Logicalis zajmuje się zarządzaniem infrastrukturą informatyczną oraz strategicznym doradztwem w sprawach IT na rzecz odzieżowego giganta. Gdy w 2011 współpraca między firmami była przedłużana, raporty Marks & Spencer pokazywały, że tylko w ciągu roku poprzedzającego prolongację kontraktu ilość operacji w sklepach online wzrosła o 31%, a ruch na stronach zwiększył się o 18%.

Korzystanie z managed IT services to jednak nie tylko domena dużych przedsiębiorstw. Już kilka lat temu Laurie McCabe z firmy konsultingowej SMB Group publicznie głosiła, że jeżeli tylko przedsiębiorstwo posiada kilka komputerów PC, sieć oraz jeden lub dwa serwery, to jest wystarczająco duże, by zainteresować się managed IT services.

Artykuł przygotowany przez firmę JCommerce SA.

Komentarze


Wdrażanie chmury w firmieAnaliza techniczna, analiza finansowa, porównanie z tradycyjnymi rozwiązaniami i wybór od


Terminale płatniczeChociaż pierwsze karty płatnicze pojawiły się na świecie już w latach 60-tych XX w


Zintegrowane systemy informatyczneSystemy ERP, czyli Zintegrowane Systemy Informatyczn


Wirtualny asystent motocyklistyHonda Live Computer Instructor System z pewnością powinno zaintereso