Co firma może zyskać na storytellingu?

CopywritingKiedy tradycyjne metody marketingu tracą skuteczność, coraz większą popularnością cieszą się nowatorskie rozwiązania. Jednym z nich jest storytelling, czyli metoda promowania przedsiębiorstwa za pomocą opowieści. W Stanach jest znany od prawie dwustu lat, w Europie od około pięćdziesięciu, a do Polski dotarł stosunkowo niedawno. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy storytelling naprawdę sprawdza się w biznesie i co można osiągnąć w ten sposób.

Na czym polega storytelling?

Storytelling to nic innego jak opowiadanie historii o przedsiębiorstwie. Można w ten sposób zaprezentować różne aspekty jego działalności - interesujące szczegóły z życia założyciela czy prezesa, postawę pracowników i ich codzienność, wartości i misję firmy, działania charytatywne, produkt, który ułatwił życie klientów. Dobra historia zawiera problem, który następnie jest rozwiązywany przez bohatera, firmę lub produkt czy usługę z oferty. Można w tym celu napisać artykuł czy nagrać filmik, ale można też stosować inne formy przekazu, na przykład pokazy slajdów czy załączyć do pliku infografiki i wykresy.

Korzyści dla przedsiębiorcy

Storytelling buduje więź z potencjalnym klientem. Przedstawia mu firmę ze zgoła innej perspektywy - nie jest to sucha reklama, będąca jedynie wezwaniem do skorzystania z usług, a opowieść, która może zainteresować i przykuć uwagę na dłuższą chwilę. Dlatego opowieść wzbudza zainteresowanie i zapada w pamięć. Dzięki temu nawet po dłuższym czasie pamiętamy wyjątkowo udane kampanie z zastosowaniem storytellingu. Skoro pamiętamy kampanie, pamiętamy też nazwę firmy, a jeśli będziemy potrzebować w jakiejś sytuacji danej usługi, będziemy bardziej chętni do zwrócenia się do tego konkretnego przedsiębiorstwa. Storytelling jest więc też źródłem motywacji do skorzystania z oferty producenta, który go stosuje. Standardowy marketing nie cieszy się już taką skutecznością, bo klient jest przyzwyczajony do setek reklam dziennie, zachęcających do zakupu danego produktu. Ludzie jednak chcą wiedzy nie tylko o samej ofercie, ale dobrze reagują też na ciekawostki, anegdoty, bardziej ludzką historię marki. Storytelling wreszcie wzbudza emocje i, co bardzo istotne, zaufanie.

Czy to rozwiązanie dla każdej firmy?

Na storytellingu może skorzystać każda firma, zarówno małe, rodzinne przedsiębiorstwo, jak i wielkie korporacje. Takie rozwiązanie, co warto mieć na uwadze, stosują dlatego tak samo często giganci (choćby Allegro), jak i niewielkie marki, które dopiero poszukują klientów.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że kiepsko przygotowany storytelling nie przyniesie korzyści. Na rynku funkcjonują już specjaliści, którzy zdają sobie sprawę z potęgi takiej formy reklamy i jej możliwości. Wiedzą, jakich historii chcą słuchać odbiorcy i jakie środki przekazu będą się do tego nadawać. Przykładowo, Dorota Salus nie tylko przygotowuje historię, ale także pomaga osiągnąć cel dzięki odpowiednim mediom. Jej artykuły ukazywały się w między innymi Gazecie Wyborczej, docierając do mnóstwa czytelników, co bezpośrednio wpływało na sukces kampanii. Właśnie dlatego warto korzystać z usług specjalistów.

Storytelling zyskuje na popularności i staje się równorzędnym elementem wobec standardowych środków reklamy, a nawet je przewyższa. Takie rozwiązanie przynosi liczne korzyści, a jednocześnie pozwala się wyróżnić wśród innych firm.

Komentarze