Co warto wiedzieć na temat kolorów w druku cyfrowym?

Kolory w druku cyfrowymDrukarnie cyfrowe oferują wiele innowacyjnych rozwiązań. Umożliwiają drukowanie spersonalizowanych etykiet, wizytówek czy plakatów. Najpopularniejszym modelem barw, z którego korzystają, jest CMYK, choć istnieje również CMYK+W i CMYK+O/V/G.


CMYK, CMYK+W - co to jest?

CMYK jest modelem barw, z którego korzystają m.in. drukarnie cyfrowe. W jego skład wchodzą cztery kolory drukarskie, czyli: yellow, magenta, cyan i key colour (główny kolor). Dzięki nim możliwie jest tworzenie efektownych wydruków. Z CMYK-a korzysta nie tylko wiele profesjonalnych drukarni cyfrowych, takich jak np. Unilogo, lecz stosują go także użytkownicy kserokopiarek czy drukarek laserowych i atramentowych. Różne barwy CMYK-u powstają poprzez mieszanie się kolorów podstawowych. Aby cały zabieg się został wykonany poprawnie, należy je połączyć w odpowiedniej proporcji. Nasycenie barwy może zwiększyć się nawet po wydruku, gdyż farby te są w pewnym stopniu transparentne. Co ciekawe, wiele profesjonalnych drukarni większość materiałów drukuje przy użyciu wyłącznie tej gamy kolorów.

Rozszerzeniem modelu barw CMYK jest CMYK+W. Dodatkowe W jest oznaczeniem dla koloru białego (white). Biel bywa tłem podczas wydruków na foliach transparentnych oraz pełni funkcję bariery pomiędzy podłożem metalizowanym i podłożem niemetalizowanym. Kolor biały może tworzyć jednolitą barwę, przez którą nie prześwitują inne kolory lub można używać go jako dodatek. Oprócz CMYK i CMYK+W istnieje również paleta CMYK+O/V/G i CMYK+Pantone. Pierwsza zawiera kolory pomarańczowy (O), fioletowy (V) i zielony (G). Z kolei druga paleta oferuje kolory Pantone i korzysta się z niej podczas wydruku dużej ilości materiałów, w których dominuje jeden z nich.

Co jeszcze warto wiedzieć o wydrukach?

Jednym z ważniejszych elementów przygotowania tekstu do druku jest pasowanie kolorów. Polega ono na tym, by cztery kolory CMYK po nałożeniu na siebie tworzyły harmonijną całość. Nie jest to jednak proste zadanie. Wystarczy, że jeden z nich zostanie lekko przesunięty (nawet o dziesiątą część milimetra), a już wtedy cały wydruk będzie wyglądał nieprofesjonalnie. Pasowanie kolorów jest zadaniem, za które w pierwszej kolejności odpowiedzialny jest grafik projektujący etykietę, wizytówkę czy opakowanie. Niemniej jednak duży wpływ ma na nie również drukarz - to jego zadaniem jest dbanie finalny wygląd wydruku. Najczęstszą przyczyną problemów z pasowaniem kolorów są problemy z podłożem np. gdy jest nim syntetyczna warstwa.

Druk typu CMYK odbywa się przy pomocy metody rastrowej, która polega na nanoszeniu niewielkiej ilości farby na materiał w postaci małych punktów. Wspomniane punkty mogą mieć różną gęstość. Metoda ta umożliwia uzyskanie wydruków z nasyconymi i wiernie oddanymi barwami.

Ocena: 5.0

Komentarze