Czym jest e-merchandising i jak go budować w sklepie internetowym?

E-merchandisingSklepy stacjonarne bardzo często stosują tzw. merchandising, aby zwiększyć wyniki swojej sprzedaży. Jak wskazują badania rynku oraz wewnętrzne statystyki wielu sprzedawców, proces ten przynosi wymierne korzyści i jest bardzo skuteczny, dlatego wielu przedsiębiorców inwestuje między innymi w podobne działania natury marketingu bezpośredniego. Czy jednak zasady rządzące tą formą promocji towarów mogą sprawdzić się w działalności internetowej? Jak wirtualne sklepy mogą wykorzystać ową wiedzę do stworzenia własnego kanonu e-merchandisingowych zasad? O tym poniżej.

Merchandising w wersji internetowej

Samo zjawisko merchandisingu polega przede wszystkim na tym, by przy pomocy konkretnych znaków, symboli, znanych postaci lub popularnych nawiązań („ten rodzaj koca podarowała główna bohaterka serialu takiego-a-takiego swojemu chłopakowi jadącemu na koło podbiegunowe”) zachęcić klienta do zakupu. Równie często kojarzy się go również z samym sposobem ekspozycji towarów - ustawienie regałów, projekt umiejscowienia poszczególnych działów w hipermarkecie itd. i to właśnie do tego drugiego znaczenia zawiązuje e-merchandising. Na zakupach w Sieci wybiera się oczami, gdyż inne zmysły nie mają zastosowania przed ekranem monitora lub tabletu. Produkt musi więc jeszcze bardziej stawiać na odpowiednie pokazanie swoich walorów, a może to robić między innymi dzięki takim zabiegom, jak:

  • zdjęcia produktów wykonane w dobrej jakości i umożliwiające jak najdokładniejsze obejrzenie asortymentu, którym jest zainteresowany klient,
  • przejrzysty i zawierający wszystkie niuanse techniczne i praktyczne opis produktu,
  • prezentacja rozmiaru w tabeli ułatwiającej porównanie i dobór najwłaściwszej wersji.

Jak zoptymalizować sklep internetowy pod merchandising?

Praktyki związane z merchandisingiem sklepów stacjonarnych nie zawsze przydają się w sprzedaży internetowej. Jest jednak kilka kwestii, które warto odpowiednio poważnie potraktować i usprawnić, aby otrzymać spodziewany efekt i zwiększyć sprzedaż w swoim wirtualnym biznesie, a są to:

  • odpowiednie przekonanie klienta, że warto obejrzeć jak najwięcej produktów,
  • sprawienie, by klient spędził jak najwięcej czasu w sklepie (i by się przy tym nie nudził i nie irytował),
  • zaprojektowanie przejrzystej "ścieżki klienta" (od momentu wejścia na stronę do kliknięcia przycisku "Zamawiam z obowiązkiem zapłaty"),
  • wyróżniająca się i atrakcyjnie zaprojektowana strona główna sklepu.

Przydatne narzędzia w panelu administracyjnym

Sklepy internetowe opierają swoje działanie na odpowiednim oprogramowaniu, do którego kontroli i modyfikacji służy zwykle sprzedawcy specjalnie przygotowany panel administracyjny. To dzięki niemu wszystkie zamówienia spływają w jedno miejsce, są archiwizowane, można wydrukować paragon, a także skorzystać z wielu innych narzędzi. Warto więc wykorzystać go także do wdrożenia niektórych mechanizmów e-merchandisingu. Najbardziej przydatne do tego celu mogą okazać się:

  • szybki podgląd produktu z wyświetleniem najbardziej podstawowych informacji jednak bez konieczności wchodzenia na jego dedykowana podstronę,
  • opisy produktów w formie grafiki,
  • widget z podglądem stanu koszyka klienta,
  • powiększone zdjęcia produktowe (np. w formie lupy po nakierowaniu na nie kursora),
  • wyświetlanie produktów pasujących do wyboru klienta (np. dodatkowych akcesoriów),
  • oznaczenie promocji przy każdym produkcie biorącym w niej udział.

Autor: www.redcart.pl.

Ocena: 5.0