Edge Rank - co to jest i jak działa?

Edge Rank FacebookDla osób zajmujących się mediami społecznościowymi Edge Rank ( ER ) jest hasłem niemal elektryzującym. Nic dziwnego, w końcu algorytm decydujący o popularności postów publikowanych na Facebooku jest środowiskiem ich codziennej pracy i znajomość zasad jego działania decyduje o zawodowym być albo nie być.

Jakimi zasadami rządzi się Facebook przy wartościowaniu treści?

Problem jest tu analogiczny jak przy algorytmie wyszukiwarki Google - mechanizm jest wciąż modyfikowany, a zasady jego funkcjonowania nigdy nie są ujawniane. Co więcej, jest bardzo prawdopodobne, iż stopień komplikacji jest już na tyle duży, że efekty działania Edge Rank mogą być nie do końca przewidywalne nawet dla samych jego twórców.

Pozostawmy jednak na boku hipotezy i przejdźmy do konkretów. Chociaż Facebook strzeże swoich tajemnic, udostępnia użytkownikom podstawowe wytyczne. Wiele też można się dowiedzieć dzięki praktyce, czyli obserwując to, co się dzieje z postami publikowanymi na fanpage'u.

Najbardziej podstawowy schemat działania Edge Rank rozpisywany jest na trzy czynniki: weight, affinity i decay. Na potrzeby tego artykułu używane będą polskie słowa: waga, powiązanie oraz czas. Jest to zestaw parametrów, które są przypisane do każdej publikowanej na Facebooku treści. Jednak aby zrozumieć, jak one wpływają na widoczność postów, najpierw trzeba wyjaśnić mechanizm dobierania treści do tablicy poszczególnych użytkowników.

W skrócie wygląda to tak, że posty z wszystkich polajkowanych przez użytkownika fanpage'y oraz jego znajomych trafiają do bazy danych. Edge Rank jest zbiorem reguł, za pomocą których z tej bazy wybierane są treści pojawiające się na tablicy użytkownika. Konieczność obecności tego mechanizmu wynika z tego, iż treści jest tyle, że tylko niewielka ich część może zostać pokazana - na resztę zabraknie czasu i miejsca.

Edge Rank - weight ( waga )

Przejdźmy do pierwszego czynnika, czyli wagi. Jest to chyba najbardziej statyczny, a jednocześnie najściślej przypisany do samej treści parametr. Waga postu określa jego wartość z uwagi na to, jaki jest rodzaj treści. Może to więc być link, obrazek, film lub wpis tekstowy. Każdy rodzaj ma inny potencjał, przy czym należy pamiętać, iż czasami słabszy zasięg jest rekompensowany większym zaangażowaniem. Doświadczenia administratorów fanpage'y pokazały np. że chociaż czysty tekst jest najczęściej wyświetlany przez Edge Rank, może liczyć na najmniejszy procent like i share. Odwrotnie jest z obrazkami - są one niejako stopowane przez ER, jednak użytkownicy bardzo chętnie w nie klikają.

Edge Rank - affinity ( powiązanie, powinowactwo )

Drugi czynnik to powiązanie. Określa ono stopień zacieśnienia relacji między użytkownikiem a źródłem postu. Zgodnie z tym, jeżeli fanpage dotychczas często przykuwał uwagę danej osoby, szansa na wyświetlenie jej kolejnych postów z tego samego źródła jest dużo więcej. W skrócie możemy uznać, iż w ten sposób Facebook wyklucza z tablicy wpisy ze źródeł, które co prawda kiedyś zostały polajkowane, jednak obecnie już użytkownika niezbyt interesują.

Edge Rank - decay ( rozpad w czasie )

Ostatni czynnik to czas. (angielskie decay oznacza rozpad, rozkład - ale niezbyt to dobrze brzmi w języku polskim...). To najprostszy do zrozumienia parametr, ponieważ odnosi się on do czasu, który upłynął od momentu opublikowania postu. Oczywiście - im więcej czasu upłynęło, tym szansa na wyświetlenie treści jest coraz mniejsza. Stopniowo maleje do zera. Jest to oczywiste, gdy się chociaż pobieżnie prześledzi dynamikę popularności postów, ponieważ na początku zawsze jest ona największa.

Będąc osobą odpowiedzialną za fanpage'a, należy pamiętać, że opisany powyżej mechanizm to tylko tzw. czubek góry lodowej. Warto czytać branżowe portale oraz samemu eksperymentować, aby wykrywać jak najwięcej niuansów działania Edge Rank.

Komentarze