Jak efektywnie prowadzić marketing szeptany?

Marketing internetowyWiele osób przed zakupem danego produktu sprawdza w internecie opinie o nim. Na tym właśnie opiera się marketing szeptany.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany - inaczej zwany buzz marketingiem - polega na rozprzestrzenianiu pozytywnych informacji o danej marce czy produkcie wśród konsumentów. Wciąż zyskuje na swojej popularności, głównie dzięki temu, w jaki sposób rozwija się Internet. Celem tego rodzaju marketingu jest wywołanie naturalnej, niewymuszonej dyskusji o produkcie, marce czy firmie. Marketing szeptany daje podstawę do dobrowolnych i swobodnych rozmów samych konsumentów.

Ten, kto prowadzi wyżej wymieniony rodzaj marketingu, w zasadzie tylko pobudza dyskusję. W ten sposób informacje o marce i produktach rozchodzą się w sposób, który nie razi klientów i nie jest odczuwalny jako namawianie do kupna. Siła rekomendacji jest ogromna - ludzie najbardziej ufają opinii o produkcie, jeśli pochodzi ona od znajomego czy innego, zwykłego konsumenta.

Dlaczego marketing szeptany działa tak dobrze?

Jest jedną z najbardziej efektywnych, najtańszych i najprostszych form promocji, ponieważ:

  • konsumenci zazwyczaj są przyzwyczajeni do tradycyjnych form reklamy - w marketingu szeptanym nie widzą jawnego promowania produktu, są więc bardziej podatni na ten typ reklamy
  • konsumenci częściej patrzą z dystansem na tradycyjne reklamy - gdy widzą opinię o produkcie wystawioną przez innego konsumenta, są w stanie mu szybciej zaufać
  • konsumenci są przekonani, że media nie mówią całej prawdy - prawdy najlepiej dowiaduje się pocztą pantoflową

Jak efektywnie prowadzić marketing szeptany?

Tę formę marketingu z powodzeniem można prowadzić na blogach, forach czy popularnych portalach społecznościowych. Powinno się zacząć od wywołania dyskusji na dany temat. Dopiero później można w sposób naturalny i nienachalny wspomnieć o danym produkcie czy marce. Pamiętajmy, że jeśli zaczniemy od razu jawnie nawoływać do zakupu, nie pomożemy, a wręcz zniechęcimy konsumentów. W celu wszczęcia dyskusji nie trzeba zakładać specjalnie nowego wątku na forum, który dotyczyłby dokładnie tej marki - można umiejętnie podpiąć się pod inny, istniejący już temat.

Bardzo ważne jest to, żeby marketing szeptany prowadzić w sposób etyczny. Nie ma mowy o przekazywaniu nieprawdziwych informacji oraz obraźliwych komentarzy w stronę konkurencyjnych firm. Prawidłowo prowadzona dyskusja powinna zachować w miarę neutralną, umiarkowaną pozytywną opinię o produkcie czy marce, ponieważ wypisywanie niezliczonych zalet produktu może być potraktowane przez użytkowników portalu dość sceptycznie i podejrzliwie. Etyczne zasady, które powinny przyświecać każdemu, kto prowadzi marketing szeptany, znajdują się na stronach WOMMA (World Of Mouth Marketing Association).

Działania podejmowane w ramach marketingu szeptanego:

  • udostępnianie artykułów o danych produktach i usługach
  • udostępnianie wybranym konsumentom próbek i testerów produktów
  • moderowanie dyskusji o produkcie na forach internetowych, blogach, portalach społecznościowych itd.
  • tworzenie blogów i stron promujących markę
  • udzielanie wsparcia dla ważnych akcji społecznych
  • tworzenie intrygujących treści wirusowych, które rozpowszechniać będą użytkownicy sieci (tzw. viral marketing)

Praktyki niedozwolone w marketingu szeptanym:

  • wprowadzanie konsumentów w błąd
  • przekazywanie kłamliwych informacji o produkcie, marce czy usługach
  • szkalowanie konkurencji
  • ukrywanie relacji uczestnika kampanii z reklamodawcą (w przypadku, gdy otrzymuje od reklamodawcy wynagrodzenie)
  • tworzenie spamu
  • prowadzenie akcji marketingowych, które skierowane są do dzieci poniżej 13 roku życia

Marketing szeptany buduje pozytywny wizerunek firmy. Dzięki niemu możliwe jest dotarcie do wielu potencjalnych klientów, a sam sposób marketingu cieszy się dużą wiarygodnością. Trzeba jednak brać pod uwagę, że jeśli będzie prowadzony nieudolnie i nachalnie, marka może zostać odebrana za nieuczciwą i stosującą nieetyczne chwyty.

Artykuł powstał we współpracy z firmą OnlineGroup zajmującą się reklamą internetową.

Komentarze