Jaki silnik sklepu internetowego wybrać?

Oprogramowanie sklepu internetowegoOkres pandemii sprawił, że handel w dużej mierze przeniósł się do internetu. Przedsiębiorcy, których stacjonarne biznesy zaczynały mieć problemy z wypłacalnością próbowali przenieść je do sieci. W przypadku niektórych z nich był to strzał w dziesiątkę, innym nie powidło się tak dobrze. Niemniej jednak stale powstają nowe sklepy internetowe opierające się na różnym oprogramowaniu. Podpowiadamy jaki silnik sklepu internetowego warto wybrać.

Silniki sklepów - co można wybrać?

Silnik sklepu internetowego to program stanowiący jego podstawę. Do wyboru jest kilka opcji. Jednymi z najbardziej popularnych są silniki open source. Stanowią one darmową bazę do tworzenia często wybieranych i bardzo lubianych przez użytkowników systemów sklepowych. Nieco rzadziej przedsiębiorcy sięgają po silniki abonamentowe SaaS. Ich zaletą jest szeroka gama dostępnych opcji w gotowych sklepach. Najrzadziej wykorzystywaną opcją są silniki dedykowane. Są tworzone specjalnie na życzenie klienta i dostosowywane do jego potrzeb. Niestety ich koszt jest wysoki i nie każdy może sobie pozwolić na taki wybór.

Silniki open source

O popularności tych silników decyduje wiele cech. Jedną z nich jest fakt, iż sam silnik jest darmowy. Opierają się na nim sklepy internetowe takie jak WooCommerce, PrestaShop czy Magento. Ich wspólną cechą jest prosty panel sterowania, dzięki czemu codzienna obsługa nie nastręcza problemów nawet początkującym. W teorii sklep można założyć samodzielnie, aczkolwiek lepszym wyborem jest zamówienie go u programisty, który dostosuje wszystko do potrzeb konkretnego klienta. Oprogramowanie sklepowe oparte na silnikach tego rodzaju jest ciągle aktualizowane i dostosowywane do najnowszych rozwiązań technologicznych. Cechą charakterystyczną sklepów założonych na silniku open source jest możliwość poszerzania ich funkcjonalności za pomocą darmowego lub płatnego oprogramowania. Aby sklep dobrze funkcjonował i nie generował niepotrzebnych kosztów warto zadbać, aby miał go pod stałą opieką programista PrestaShop lub specjalizujący się w innych sklepach internetowych tego typu.

Silniki abonamentowe SaaS

Silniki abonamentowe stanowią podstawę do oprogramowania sklepowego takiego jak np. Shoper czy Shopify. Prowadzenie sklepów tego typu jest droższe niż wyżej omawianych open source i wiąże się z koniecznością regularnych płatności. Oprogramowanie sklepowe oparte na tych silnikach jest skierowane do osób, które chcą prowadzić własny sklep, ale nie są programistami. Sklep można uruchomić samodzielnie, aczkolwiek lepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie programisty, który dostosuje wszystkie funkcjonalności do potrzeb klienta. Zaletą sklepów opartych na silnikach SaaS jest prosta obsługa i wygoda użytkowania. Poważną wadą może okazać się konieczność comiesięcznego opłacania abonamentu.

Silniki dedykowane

Trzecim rodzajem silników do sklepów internetowych są silniki dedykowane. Jest to najdroższa opcja z wszystkich wyżej wymienionych. Silniki dedykowane to systemy tworzone specjalnie na życzenie konkretnego klienta. Mają nieograniczone możliwości w dostosowywaniu swoich funkcji do potrzeb konkretnego przedsięwzięcia. Ich obsługa uzależniona jest od stworzonego oprogramowania. Wadą tego rodzaju rozwiązania może być konieczność stałej współpracy z programistami, którzy stworzyli dedykowany silnik. O ile w ogólnodostępnych silnikach większość napraw można zgłosić dowolnemu programiście, o tyle w przypadku silników dedykowanych konieczna jest stała współpraca z twórcami.

Obecnie każdy, kto chce może założyć swój własny sklep internetowy. Najprostsze rozwiązania techniczne kosztują niewiele. Część z prac przy sklepie można wykonać samodzielnie, choć znacznie lepszym rozwiązaniem jest zlecenie ich specjaliście. Warto zobaczyć chociażby PrestaShop cennik, aby przekonać się, że własny sklep internetowy nie musi być drogi.

Komentarze