Marketing w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowychMedia społecznościowe słyną ze wzbudzania skrajnych emocji wśród użytkowników sieci. Chociaż z jednej strony okazały się one przełomem i na zawsze zmieniły Internet i nasze interakcje z innymi ludźmi w świecie realnym, padają one ofiarą ostrej krytyki. Niechęcią pała do nich też wielu przedsiębiorców. Niektórzy wykazują spory dystans ze względu na niechęć do ekshibicjonizmu i sztuczności, a dla innych są one po prostu zbyt skomplikowane. Zanim jednak zupełnie się je przekreśli, warto poznać kilka faktów o naturze marketingu w mediach społecznościowych.

Dla wielu przedsiębiorców media społecznościowe to chaotyczny twór, który przeraża swoim ogromem. Nie każdy bowiem się na nich wychował. Badania pokazują, że już osobom po trzydziestce znacznie trudniej jest się w nich poruszać. Każdy portal społecznościowy to bowiem informacyjna burza, która wielu przedsiębiorców odpycha też wszechobecną sztucznością i wieloma bezwartościowymi treściami.

Jakkolwiek odpychające są media społecznościowe dla części osób prowadzących własny biznes, marketing w mediach społecznościowych jest jednym z filarów prowadzenia własnego biznesu, a jak pokazują analizy, w wielu przypadkach ruch na stronę internetową i klientów pozyskuje się właśnie na portalach społecznościowych, które często grają większą rolę niż inne formy promocji własnego biznesu, w tym SEO.

Do wielkiego znaczenia mediów społecznościowych w marketingu przyczynił się też fakt, że dla większości osób smartfon stał się niezbędnym elementem codziennego życia, a znaczna większość internautów i posiadaczy urządzeń mobilnych spędza przynajmniej pół godziny dziennie na portalach społecznościowych, a w przypadku wielu z nich czas ten jest znacznie dłuższy, dlatego należałoby to wykorzystać, co da się zrobić, jednocześnie samemu w nich nie tonąc.

Wielu przedsiębiorców przeraża mnogość portali społecznościowych i są oni przerażeni myślą o obecności na nich wszystkich. Prawda jest jednak taka, że o ile nie jesteśmy wielką marką wartą wiele milionów czy miliardów złotych, nie musimy wcale być wszędzie. Małym i średnim przedsiębiorcom zaleca się obecność na jednym lub maksymalnie dwóch portalach społecznościowych, na których będzie się realizować swoją strategię content marketingową.

Popularne media społecznościowe a ich wpływ na marketing

Content marketing w mediach społecznościowych sprowadza się do tworzenia wysokiej jakości angażujących treści, które jednocześnie dostarczą naszej grupie docelowej informacji, które będą mogły być przez nią z pożytkiem wykorzystane. Każdy portal społecznościowy ma swoją charakterystykę, a także nieco inne grupy użytkowników. Zanim rozpocznie się więc marketing na portalach społecznościowych, warto jest zdefiniować, na którym z nich przebywa najwięcej członków naszej grupy docelowej.

Facebook

Jeszcze niedawno głównym rozważanym przez wszystkich przedsiębiorców portalem społecznościowym był Facebook, jednak jego konkurencja stała się równie silna, a on sam regularnie traci użytkowników, zwłaszcza wśród osób młodych. Także i osoby wykształcone masowo opuszczają ten portal. Nadal posiada on jednak szeroką rzeszę użytkowników, a także cenne narzędzie, jakim są kampanie Facebook Ads, które przypominają pod wieloma względami kampanie Google Ads, pozwalając na dotarcie ze swoją reklamą do użytkowników, którzy rzeczywiście będą zainteresowani daną ofertą, a dzieje się tak dzięki tak często krytykowanemu profilowaniu użytkowników przez Facebook, który gromadzi niezwykłą ilość informacji o ich preferencjach.

Spośród wszystkich portali społecznościowych, Facebook wzbudza najwięcej negatywnych emocji ze względu na liczne afery, skrajny ekshibicjonizm użytkowników i masowe gromadzenie danych, jednak trzeźwo myślący przedsiębiorca potrafi wykorzystać ten i inne portale, zachowując trzeźwość myślenia zgodną z własnymi zasadami. Kluczem jest tu spojrzenie na Facebooka jako na zwykłe narzędzie. Nie trzeba tonąć w oceanie obecnych na nim treści - wystarczy tworzyć własne treści i poświęcić trochę czasu na ich promocję na grupach tematycznych związanych z profilem naszej działalności i wdawaniu się w publiczne dyskusje z naszymi konkurentami, aby ściągnąć ruch na swoją stronę czy profil i pozyskać followersów, którzy mogą stać się naszymi klientami.

Twitter

Niezwykle dobrą passą cieszy się też w Polsce Twitter. Ten portal społecznościowy gromadzi przede wszystkim osoby młode i wykształcone, a także wielu ekspertów, biznesmenów, polityków i innych wpływowych osób. Odpływ użytkowników Facebooka na Twittera jest bardzo intensywny, dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na marketing na Twitterze, który polega na zamieszczaniu krótkich postów, które często prowadzą do naszej strony firmowej, bloga czy sklepu internetowego.

Marketing na Twitterze rozpocząć trzeba od budowania bazy followersów, a czyni się to przez wchodzenie w interakcje ze swoją konkurencją, wdając się z nią w merytoryczne dyskusje związane z naszym biznesem. Warto doprowadzić do tego, aby inni przedsiębiorcy z naszej branży zaczęli nas obserwować, a poprzez częste udzielanie się na ich profilach część użytkowników ich obserwujących zacznie odwiedzać i obserwować nasz profil.

Jednocześnie dodawać trzeba dobrze przemyślany content, a strategia marketingowa na Twitterze musi być spójna, jednak warto wspomnieć, że jest to portal, na którym oczekuje się, że posty będą wyrażać też charakter danej osoby. Można sobie więc jak najbardziej pozwolić na nim na wyrażanie swych emocji, na sarkazm i ironię oraz różne formy humoru, oraz złośliwości, które jednak muszą mieścić się w granicach tego, co akceptowalne i powinno się mieć tu wyczucie dobrego smaku. Cennym elementem marketingu na Twitterze jest też szokowanie i zmuszanie obserwujących nas użytkowników do dyskusji poprzez zadawanie pytań, które same proszą się o to, by ją rozpoczęli.

Niezwykle ważne na Twitterze są też materiały graficzne, gdyż posty zawierające grafiki, infografiki, zdjęcia i materiały wideo cieszą się pięciokrotnie większym zainteresowaniem niż te składające się wyłącznie z tekstu. Do tego trzeba dbać o znalezienie idealnych hashtagów, gdyż w tej burzy informacji są one często najważniejszym elementem nawigacyjnym. Dobrze jest też wspominać innych użytkowników i kierować do nich komunikaty oraz pytania na swoim profilu, używając znaku "@", po którego użyciu wybrana przez nas osoba dostaje powiadomienie o tym, że została wspomniana.

Twitter, chociaż z pozoru bardzo chaotyczny, w rzeczywistości jest bardzo logiczny. Dodatkowo zawiera podobne do Google Ads i Facebook Ads narzędzie, jakim jest Twitter Ads. Pozwala ono na łatwą i niezwykle skuteczną promocję własnego profilu oraz pojedynczych tweetów, jednak wielu przedsiębiorców wykorzystuje profil na Twitterze do przekierowywania followersów na swoje strony firmowe, tworząc ciekawy content z linkami do nich, dlatego tak warto dbać o wywoływanie emocji, tajemniczość i chwytliwe nagłówki, a wszystko to trzeba zawrzeć w zaledwie 280 znakach. Ze względu na naturę portalu content powinno wrzucać się często - co najmniej kilka razy dziennie.

Instagram

Kolejny wybór przedsiębiorcy może paść na Instagrama lub na serwis Pinterest. Instagram często odpycha przedsiębiorców najbardziej, jednak nie każdy musi koncentrować na nim swoje siły. Największą rolę na tym portalu grają materiały wizualne - zdjęcia i grafiki, a także wideo.

Strategia pozyskania followersów na Instagramie jest dość podobna do tej, która jest skuteczna w przypadku Twittera i polega na częstych odwiedzinach profili konkurencji i wpływowych osób z naszej branży i komentowaniu ich postów, zdobywając zainteresowanie ich publiczności i ich samych. Praktykując content marketing na Instagramie, trzeba jednak dbać o jakość zamieszczanych zdjęć i grafik, do czego przydaje się bardzo wiedza z zakresu grafiki komputerowej i fotografii - powinno się wiedzieć, jak obrabiać grafiki, tworzyć infografiki i inne materiały. Niezwykle skutecznym narzędziem marketingu na Instagramie są też memy.

Poza tworzeniem contentu na swoją główną stronę profilu warto jest korzystać z narzędzia, jakim są Instagram Stories. Służą one do szybkiego dzielenia się momentami ze swojego życia i podejmowanych działań. Podczas gdy content na stronie głównej musi być wysokiej jakości, gdyż tego oczekują odwiedzający, Instagram Stories mogą być jakości gorszej, jednak wymagane jest niezwykle częste ich wrzucanie. Posobnie jak na Twitterze, warto jest dziesięć razy przemyśleć to, jakie hashtagi umieści się pod postami, a powinno się także stworzyć własne hashtagi, promując je także w innych mediach społecznościowych i poza Internetem - na przykład wśród znajomych czy w mediach drukowanych.

Pinterest

Na obrazie koncentruje się także Pinterest, lecz główną różnicą w porównaniu z Instagramem jest tu jego podstawowa funkcja agregatora linków i treści. Zwykli użytkownicy Pinteresta używają go jako narzędzia do gromadzenia idei i artykułów, których przeczytanie odkładają na później lub które przykuły ich uwagę i chcą je zachować, aby móc do nich łatwo wrócić.

Przedsiębiorcy używają go, tworząc na swoim profilu odpowiednio skonstruowane piny. Każdy pin składa się z czterech składników, którymi jest grafika, krótki jej opis lub komentarz, link prowadzący do zewnętrznej strony oraz odpowiednio dobrane hashtagi. Treść wpisu powinna składać się maksymalnie z kilku zdań i powinny być w niej zawarte słowa kluczowe. Pinterest bardzo często jest wykorzystywany przez blogerów, a także przez sklepy internetowe, gdyż często jest używany jako lista zakupów online, którą ma się zawsze pod ręką. Użytkownicy bardzo często kupują produkty, które dodadzą do swoich tablic, w czym tkwi wielki potencjał dla biznesu.

Chociaż powyższe portale wielu przedsiębiorców odpychają, marketing w mediach społecznościowych jest dziś niezbędnym elementem każdego przedsięwzięcia, co do którego oczekuje się, że przyniesie ono konkretny dochód. Poza nimi istnieje znacznie więcej portali tego typu, te cztery z całą pewnością królują w naszym kraju.

Nie trzeba pałać do nich miłością i spędzać w nich wielkiej ilości czasu, aby wykorzystać ich potencjał. Kluczem jest tu odpowiednie nastawienie psychiczne - nie trzeba wrzucać treści o charakterze osobistym i obnażać się, jeżeli nie akceptuje się takiej formy obecności w mediach społecznościowych. Zamiast tego trzeba spojrzeć na nie w takim przypadku jako na zwykłe narzędzie mające doprowadzić do realizacji celu.

Potencjalny negatywny wpływ mediów na życie przedsiębiorcy, którego wielu z nich się obawia, można zminimalizować jeszcze przez użycie narzędzi do zarządzania kampaniami w mediach społecznościowych. Nie tylko przyspieszą one proces tworzenia i dodawania contentu na różne portale, ale także umożliwią one śledzenie konkurencji i innych interesujących informacji bez konieczności styczności z innymi treściami, będącymi źródłem niechęci i frustracji dla wielu przedsiębiorców. Z ich poziomu często można przeglądać wszystkie główne portale społecznościowe i wchodzić w interakcje z ich użytkownikami, używając jednego wygodnego panelu. Który często ma też wersję w postaci aplikacji mobilnej.

Komentarze