Monitorowanie konkurencji - dlaczego warto to robić?

Monitorowanie konkurencjiAnaliza działań konkurencji jest istotna zarówno w przypadku firm dopiero rozpoczynających swoją działalność, jak i tych o ugruntowanej pozycji na rynku. Monitorowanie sieci handlowych jest też ważnym elementem planowania dalszych działań, które pozwolą zwiększyć przewagę wobec innych przedsiębiorstw działających w tej samej branży.

Dlaczego monitoring konkurencji ma istotne znaczenie?

Analiza rynku i uważne przyglądanie się strategiom stosowanym przez konkurencję jest ważne zwłaszcza w przypadku rozpoczynania swojej działalności gospodarczej. Korzystanie z doświadczenia innych pozwoli uniknąć błędów i wybrać rozwiązania, które sprawdzają się w danej branży. Monitoring konkurencji umożliwia też określenie własnej pozycji na rynku. Wiedza dotycząca nowo powstałych przedsiębiorstw, wypuszczenia innowacyjnych produktów lub sięgnięcia po rozwiązania mogące stanowić zagrożenie dla naszego biznesu to ważny element budowania strategii.

Jakie informacje o konkurencji warto sprawdzać?

Analizując pozycję innych firm działających w tej samej branży, warto dowiedzieć się przede wszystkim, która z nich stanowi dla nas realną konkurencję. Pomocne będzie też sprawdzenie, w jaki sposób rozwijają się inne sieci handlowe i gdzie powstają nowe lokalizacje, co pozwoli określić strategię ekspansji poszczególnych firm. Istotną informacją jest też nasycenie rynków konkretnym formatem lub marką. Tego typu dane umożliwiają ponadto ustalenie własnej sytuacji wśród konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Narzędzia do monitorowania konkurencji

Wyszukiwanie istotnych informacji o każdej z konkurencyjnych firm to czasochłonne zajęcie, dlatego zdecydowanie rozsądniej jest sięgnąć po narzędzia umożliwiające monitorowanie sieci handlowych w Polsce. Skorzystanie ze specjalnych programów komputerowych zapewni dostęp do często aktualizowanych danych dotyczących ruchów konkurencji. W efekcie umożliwi to lepsze dopasowanie długo- i średnioterminowej strategii przedsiębiorstwa do panujących na rynku warunków, ale też pozwoli na prowadzenie bardziej efektywnej taktyki.

Największą zaletą narzędzi do monitorowania konkurencji jest z pewnością możliwość zgromadzenia danych w jednym miejscu. Systematycznie aktualizowane informacje pozwalają z kolei śledzić reakcje na zmiany rynkowe, ale też zweryfikować strategię działania konkretnej sieci. Przydatną funkcją w tym przypadku będzie alert pokazujący otwarte i zamknięte w ostatnim czasie sklepy działające w tej samej branży. W planowaniu odpowiedniej taktyki pomocne jest ponadto badanie poziomu nasycenia rynków na poziomie miast, powiatów i województw w przełożeniu na liczbę mieszkańców oraz na poziom siły nabywczej.

Uzyskanie odpowiednich informacji dotyczących konkurencji to oczywiście nie wszystko - zgromadzone dane trzeba jeszcze przeanalizować i wyciągnąć z nich właściwe wnioski. Odpowiednie wykorzystanie tej wiedzy pozwoli zaplanować działania umożliwiające zwiększenie przewagi wśród konkurencji oraz wzmocnienie swojej pozycji na rynku.

Komentarze