Pomysł na biznes z małym wkładem - poradnik krok po kroku

Pomysł na biznes z małym wkłademProwadzenie własnego biznesu to pełna niezależność i nieograniczone możliwości. Nic więc dziwnego, że na otwarcie działalności decyduje się wiele osób, które same sobie chcą być szefami. Inni rezygnują jednak z takiego rozwiązania, przekonani, że zawsze wymaga ono dużego wkładu finansowego. To oczywiście nieprawda - istnieje przecież całe mnóstwo usług, których świadczenie nie musi wiązać się z dużymi kosztami. W tym poradniku podpowiemy Ci, jak krok po kroku założyć własny biznes z niewielkim kapitałem początkowym!

Znajdź pomysł na biznes z małym wkładem

Każdy biznes zaczyna się oczywiście od dobrego pomysłu. Jeśli chcesz prowadzić własną działalność, ale nie wiesz, jakie usługi świadczyć, spróbuj zainspirować się w sieci. Znajdziesz tam między innymi:

  • serwis Quora i inne fora internetowe,
  • grupy na Facebooku zrzeszające konsumentów o różnych potrzebach,
  • listę kodów PKD identyfikujących każdy możliwy rodzaj działalności w Polsce.

Szukając pomysłu na biznes z małym wkładem, weź też pod uwagę swoje własne pasje i umiejętności. Zastanów się, jak możesz pomóc innym, wykorzystując posiadane kompetencje oraz wiedzę. Porozmawiaj także ze znajomymi albo przeprowadź proste ankiety internetowe, aby wybadać społeczne nastroje i zidentyfikować potrzeby konsumenckie. Nie zapominaj także o tym, że czasami wystarczy wprowadzić niewielkie udogodnienia do już istniejących produktów bądź usług, aby stworzyć markę, która zyska konkurencyjną przewagę i wybije się na rynku.

Jeśli kierując się wszystkimi powyższymi wskazówkami, nadal nie jesteś w stanie wymyślić odpowiedniego biznesu dla siebie, może znajdziesz inspirację wśród naszych propozycji:

  • Tłumaczenia - mnóstwo treści w sieci czeka na przetłumaczenie na języki obce. Jeśli znasz choćby jeden z nich, ogłoś się w którymś z portali dla freelancerów, a także w swoich mediach społecznościowych. Otrzymywane tą drogą zlecenia możesz realizować bez żadnych kosztów - wystarczy Ci komputer z dostępem do Internetu.
  • Copywriting - jeśli tylko potrafisz szybko i poprawnie pisać, możesz zaoferować klientom pisanie tekstów na zlecenie. Ponownie - nie potrzebujesz w tym celu ani własnego biura, ani specjalistycznego sprzętu. Taki biznes możesz prowadzić całkowicie zdalnie, a jego założenie nie kosztuje ani grosza.
  • Korepetycje - mnóstwo ludzi szuka w sieci możliwości zgłębienia wiedzy z różnych dziedzin. Możesz więc wykorzystać swoją pasję i dzielić się posiadanymi informacjami za pieniądze. Korepetycje oraz szkolenia poprowadzisz zdalnie, więc nie musisz ponosić kosztów transportu czy najmu gabinetu.
  • Trening personalny - jeżeli jesteś osobą aktywną fizycznie i możesz pochwalić się pewnymi osiągnięciami w sporcie, podejmij się organizacji treningów dla innych. Prowadząc taką działalność, możesz wykorzystywać publicznie dostępne przestrzenie, aby uniknąć zbędnych kosztów.
  • Projektowanie - niezależnie od tego, czy mowa o grafikach, czy o stronach internetowych, usługi projektowania cieszą się ogromną popularnością w sieci. Coraz więcej przedsiębiorców potrzebuje profesjonalnych witryn oraz firmowych multimediów. Jeśli posiadasz odpowiednie kompetencje, możesz dostarczać im je bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
  • Reklama i afiliacja - wielu ludzi zarabia na prowadzeniu blogów , kanałów YouTube czy podcastów. Jeśli tylko uda Ci się stworzyć profil o odpowiednio wysokiej oglądalności, możesz szybko zacząć monetyzować ten ruch. Zyski będą płynąć zarówno z udostępniania miejsc na reklamy, jak i z ewentualnej współpracy marketingowej z różnymi markami.
  • Sprzedaż - to branża, której warto poświęcić nieco więcej miejsca, więc właśnie na niej skupimy się w dalszej części poradnika. W sieci sprzedawać możesz zarówno rękodzieło oraz autorskie materiały cyfrowe, jak i produkty pochodzące z hurtowni. E-commerce cechuje się ogromnym potencjałem i bardzo zróżnicowanym charakterem.

Przygotuj biznesplan

Kiedy znajdziesz już pomysł na własną działalność, zajmij się biznesplanem. To dokument, który powinien przygotować Cię do wejścia na rynek i reagowania na rozmaite sytuacje. Choć nie jest formalnie wymagany przy rejestrowaniu firmy, warto poświęcić nieco czasu na jego stworzenie.

Jeśli postawisz na e-commerce, w biznesplanie musisz zawrzeć między innymi informacje na temat rodzaju prowadzonej sprzedaży. Do wyboru masz przede wszystkim:

  • Własny sklep internetowy - sprzedaż produktów za pośrednictwem markowej witryny to podstawae-commerce’u. Stworzenie takiej strony jest bardzo proste dzięki wykorzystaniu innowacyjnych platform abonamentowych. Oprogramowanie Sky-Shop na przykład oferuje dostęp do wszelkich niezbędnych funkcji sklepowych bez konieczności korzystania z kosztownej pomocy programistów.
  • Sprzedaż na Allegro - to najpopularniejszy w Polscemarketplace, dzięki któremu możesz dotrzeć do milionów konsumentów. Gwarantuje też dostęp do zaawansowanych funkcji marketingowych. Ceną za jego wykorzystywanie są prowizje od transakcji oraz trudności z wykreowaniem własnej marki. Sprzedaż na Allegro warto więc łączyć z prowadzeniem firmowego sklepu. Taką integrację również umożliwiają platformy abonamentowe.
  • Sprzedaż w dropshippingu - niezależnie od tego, czy prowadzisz handel za pośrednictwem własnego sklepu, czy Allegro, warto postawić na dropshipping. Ten model logistyczny sprawia, że nie musisz z góry inwestować w oferowane towary. Zapłacisz za nie bowiem dopiero wtedy, gdy znajdziesz na nie kupca. Dotego czasu będą one magazynowane przez współpracującą z Tobą hurtownię. Co więcej, dostawca zajmie się też spakowaniem i wysyłką produktów bezpośrednio do Twojego klienta. To doskonałe rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą uniknąć zbędnych kosztów związanych z logistyką.

W biznesplanie istotne okażą się również takie kwestie jak analiza rynku i konkurencji czy charakterystyka Twojej grupy docelowej. Ocenie poddaj również swoje własne mocne i słabe strony oraz stojące przed Tobą szanse i zagrożenia. Nie zapomnij o wyznaczeniu sobie celów oraz... o przygotowaniu budżetu. To w zasadzie najważniejszy element biznesplanu, który powinien uwzględniać prognozowane koszty (nawet minimalne) i zyski.

Zarejestruj działalność gospodarczą

Kluczowym etapem zakładania własnego biznesu jest naturalnie rejestracja firmy. W tym celu wystarczy wypełnić w Internecie wniosek CEIDG-1, który pozwoli Ci otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą. To najprostsza forma przedsiębiorstwa, a związane z nią koszty obejmują wyłącznie składki ZUS oraz wynagrodzenie biura rachunkowego. Początkowo nie będą one łącznie przekraczać paruset złotych miesięcznie.

Jeśli chcesz uniknąć ponoszenia nawet tak niewielkich kosztów, zawsze możesz prowadzić swój biznes w formie działalności nierejestrowanej. Musisz się jednak wówczas przygotować na trudności w nawiązywaniu współpracy z kontrahentami, a przede wszystkim na limit przychodów wynoszący 50% minimalnego wynagrodzenia brutto (1505 zł miesięcznie w 2022 r.).

Jeśli poważnie myślisz o własnym biznesie, zarejestruj więc od razu jednoosobową działalność gospodarczą, podając we wniosku CEIDG-1 takie informacje jak:

  • nazwa firmy,
  • dane teleadresowe,
  • kod PKD,
  • forma opodatkowania,
  • sposób prowadzenia księgowości.

Wejdź na rynek!

Kiedy Twoja działalność będzie już zarejestrowana, możesz śmiało zacząć świadczyć swoje usługi. Jeżeli postawisz na własny sklep internetowy, wybierz odpowiednie oprogramowanie (np. Sky-Shop) i skorzystaj z dostępnego w nim kreatora, aby stworzyć swoją stronę. Następnie zintegruj ją z wybranymi hurtowniami (najlepiej dropshippingowymi, które pozwolą Ci uniknąć dodatkowych kosztów inwestycyjnych) oraz bramką płatności i usługami kurierskimi. Tak przygotowana witryna będzie gotowa na odwiedziny klientów.

Aby jak najwięcej konsumentów dowiedziało się o Twojej działalności i zainteresowało się oferowanymi przez Ciebie usługami czy produktami, musisz zadbać też o właściwe działania marketingowe. Choć wiążą się one zazwyczaj z dodatkowymi kosztami, to w dłuższej perspektywie trudno wyobrazić sobie bez nich prowadzenie biznesu. Ich celem jest przecież zwiększanie Twoich zysków, a nie uszczuplanie budżetu. Jeśli świadczysz usługi w sieci, postaw więc na digital marketing, obejmujący między innymi pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, płatne reklamy w Google i na Facebooku, a także działania z zakresu social media i content marketingu.

Pomysł na biznes z małym wkładem - podsumowanie

Dzięki naszym wskazówkom, z łatwością znajdziesz pomysł na biznes z małym wkładem finansowym. Możesz skorzystać z naszych propozycji lub stworzyć coś zupełnie nowego. Uniwersalnym rozwiązaniem jest bez wątpienia sprzedaż internetowa, którą dzięki nowoczesnym narzędziom i modelom logistycznym może prowadzić dziś właściwie każdy.

Komentarze