Prowadzenie sklepu w Internecie. Dropshipping. Zalety i wady dropshippingu

DropshippingChcąc prowadzić swój własny biznes, nie można robić tego bez inwestycji kapitału. Szczególnie rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z poniesieniem kosztów i inwestycji. Nawet najprostszy biznes, w którym jedynym pracownikiem jest właściciel firmy, generuje koszty w zależności od rodzaju przedsięwzięcia.

Klasyczny model przedsiębiorstwa

W klasycznej ekonomii obok ziemi i pracy to kapitał stanowi niezbędny element każdego biznesu.

  • Ziemia, czyli miejsce wykonywania pracy, może być polem uprawnym, ale też budynkiem czy hala produkcyjną.
  • Prace można najogólniej zdefiniować poprzez pracowników, czyli ludzi świadczących pracę na rzecz przedsiębiorstwa otrzymując za nią wynagrodzenie (płacę).
  • Kapitał jest więc ogółem środków finansowych włożonych przez przedsiębiorcę do firmy.

Powyżej opisany został klasyczny model przedsiębiorstwa, funkcjonujący na przestrzeni kilkuset lat generując dochody firm opartych na tej zależności.

Zmiana sposobu myślenia wielu współczesnych przedsiębiorców nastąpiła z powstaniem czegoś co zmieniło raz na zawsze świat. Było to powstanie, unowocześnienie i rozpowszechnienie Internetu. Rewolucja wywołana przez Internet przekształciła sposób myślenia o wielu aspektach życia, w tym też o prowadzeniu firmy. Osobie prowadzącej przedsiębiorstwo sto czy pięćdziesiąt lat temu, ciężko byłoby uwierzyć, że będzie można prowadzić firmę, bez któregoś z trzech klasycznych filarów prowadzenia działalności gospodarczej.

Prowadzenie firmy w Internecie jest nieporównywalnie prostsze od firmy działającej stacjonarnie. Internet daje możliwości do rozwoju nawet najmniejszego przedsiębiorstwa na skalę ogólnokrajową, międzynarodową, a nawet globalną. Internet rozwinął się już do takich rozmiarów, że jest dostępny w prawie każdym zakątku świata.

Sprzedaż w Internecie a stacjonarnie - różnice, podobieństwa

Sprzedaż prowadzona w Internecie znacząco różni się od tej prowadzonej stacjonarnie. Najważniejszą różnicą jest brak konieczności posiadania lub wynajmowania pomieszczenia przeznaczonego na sklep. Generuje to wysokie oszczędności w porównaniu z kosztami fizycznego sklepu. Sklep internetowy działa najczęściej równolegle że sklepem stacjonarnym, jednak przedsiębiorca podejmując decyzje otwarcia sklepu internetowego widzi w tym więcej możliwości niż pozostanie przy sprzedaży stacjonarnej. Niewątpliwie sklep internetowy ma możliwości dotarcia do jak największej liczby klientów. Zasięg sklepu internetowego jest dużo większy niż sklepu stacjonarnego. Dla klienta zamawiającego przez Internet nie ma większego znaczenia czy sklep, z którego zamawia, oddalony jest od niego samego o 100 czy 300 kilometrów. Przy sprzedaży stacjonarnej zasięg działania sklepu jest - niestety - dużo mniejszy.

Jednak w jednym aspekcie sklep internetowy od sklepu stacjonarnego nie różni się znacząco, chodzi tutaj o konieczność posiadania miejsca do magazynowania towarów i produktów przeznaczonych do sprzedaży. W tradycyjnej sprzedaży kluczową rolę odgrywają trzy podmioty, hurtownik, detalista i klient.

  • Hurtownik zajmuje się zakupem dużej ilości towarów i produktów zwykle od producenta bądź sam produkuje towary. Hurtownik z uwagi na fakt, że kupuje wiele sztuk danego produktu otrzymuje dzięki temu atrakcyjną cenę od producenta.
  • Hurtownik nie zajmuje się sprzedażą produktów klientom tylko innym firmom, z uwagi na to, że posiada duże ilości towarów zwykle nie interesuje go sprzedaż pojedynczych sztuk. Hurtownia nawiązuje najczęściej współpracę z detalistą, sprzedając mu więcej towarów i produktów niż pojedyncze sztuki.
  • Detalistę najprościej można określić jako pośrednika pomiędzy hurtownikiem a klientem ostatecznym. Detalista zajmuje się kupnem określonej ilości towarów od hurtownika i odsprzedażą klientom indywidualnym. Zarobkiem detalisty jest marża, czyli różnica pomiędzy ceną kupna i sprzedaży produktów, którą ustala sobie sam. Detalistą najczęściej jest sklep. Detalista z uwagi na fakt, że zajmuje się sprzedażą produktów klientom końcowym to jego zadaniem jest też promocja i reklama sklepu, który prowadzi i towarów, które oferuje. Detaliście w przeciwieństwie do hurtownika zależy na sprzedaniu każdej nawet pojedynczej sztuki towaru.
  • Klientem jest osoba, która kupuje towar bądź produkt do własnego wykorzystania, nie ma na celu odsprzedaży towaru kolejnym podmiotom.

Wcześniej wskazane różnice pomiędzy sprzedażą internetową a stacjonarną mają na uwadze działalność gospodarczą detalisty, czyli sklepu. Detalista prowadząc swoją działalność stacjonarnie potrzebuje sklepu stacjonarnego oraz magazynu. Natomiast prowadząc działalność w formie sklepu internetowego, nie potrzebuje miejsca na sklep, ale nadal potrzebuje magazynu, w celu przechowywania towarów.

Czym jest dropshipping?

Istnieje jednak model logistyczny, w którym detalista nie potrzebuje własnego magazynu, tym modelem jest dropshipping.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping najogólniej ujmując polega na prowadzeniu sklepu z pominięciem magazynowania towaru. Odbywa się to tak, że klient składa zamówienie w sklepie internetowym, a sklep składa zamówienie na ten sam towar w hurtowni. Hurtownia natomiast wysyła towar bezpośrednio do klienta.

Dropshipping staje się coraz bardziej popularnym modelem sprzedaży internetowej, zgłębiając wiedzę na jego temat z łatwością można zauważyć, który sklep internetowy działa w tym modelu. Z racji tego, że staje się coraz bardziej popularny, ale jeszcze na rynku jest wiele hurtowni, z którymi można nawiązać taką współpracę, jeśli rozważasz otwarcie sklepu internetowego niewątpliwie zastanów się nad tą możliwością współpracy.

Zalety i wady dropshippingu

Dropshipping poza swoimi istotnymi zaletami, posiada również wady, których może nie widać na pierwszy rzut oka oka, ale warto je poznać. W poniższej części artykułu przestawione zostały zarówno zalety jak i wady tego modelu.

Zalety dropshippingu

  • Mały wkład finansowy w porównaniu ze sklepem klasycznym;
  • Sklep nie musi posiadać magazynu;
  • Sklep nie musi nawiązywać umowy z firmą kurierską bądź innym transporterem paczek;
  • Sklep nie wydaje pieniędzy na opakowania sprzedanych towarów;
  • Zaoszczędzone pieniądze może zainwestować w reklamę i promocje produktów;
  • Oferta i asortyment produktów firmy może być bardzo zróżnicowana, ponieważ sklep nie kupuje wcześniej towarów;
  • Sklep może działać w dalekim zasięgu.

Wady dropshippingu

  • Sklep musi znaleźć takie hurtownie, które będą chciały współpracować w tym modelu;
  • Sklep nie ma kontroli nad wysyłanym przez hurtownię towarem;
  • Nie ma też wpływu na wygląd i jakość opakowania, w którym znajdzie się towar;
  • Nie wie czy wysłany towar jest dokładnie taki jaki zamówił klient;
  • Sklep zwykle nie ma możliwości zamieszczenia swojego logo i nazwy na paczce;
  • Reklama i marketing sprzedawanych produktów jest w zakresie sklepu;
  • Marża nałożona na towary i produkty nie dochodzi często nawet do 30%;
  • Sklep odpowiada za ewentualne reklamacje towarów;
  • Sklep musi stosować się do obowiązującego prawa chroniącego konsumentów;
  • Brak możliwości przetestowania modelu biznesowego bez konieczności zakładania działalności gospodarczej w ramach działalności nierejestrowanej, ponieważ hurtownie najczęściej współpracują wyłącznie z firmami.

Podsumowując: większość argumentów jest na niekorzyść tego modelu. Jednak niewątpliwie jest on ciekawy, posiada swoje plusy, więc nie można powiedzieć, że nie warto się nad nim zastanowić szukając swojej ścieżki we własnym biznesie.

Komentarze