Różnica między UX a UI - warte zapamiętania

UX a UIPojęcia User Experience i User Interface bywają stosowane wymiennie albo używane w odniesieniu do zupełnie innych praktyk. Wspomnianych terminów nie powinno się jednak ze sobą mylić, a tym bardziej ich utożsamiać. Dowiedz się, czym różni się UX od UI i czym właściwie zajmują się specjaliści pracujący w tych dziedzinach.

UI (User Interface)

UI to tworzenie języka, dzięki któremu oprogramowanie potrafi komunikować się z użytkownikiem. Do interfejsu użytkownika zaliczają się wyszukiwarki, pola tekstowe, układ treści. Do elementów UI należą również menu, rozkład tekstu, kolorystyka, galeria i wszystkie inne komponenty związane z warstwą wizualną, ułatwiające komunikację ze stroną internetową, programem czy aplikacją. Przykładowo, UI może być estetyczny, funkcjonalny, prosty lub trudny w obsłudze, przyjazny użytkownikowi albo nieintuicyjny. Interfejs użytkownika nierzadko odpowiada też za klawiatury, panele sterowania i urządzenia peryferyjne.

UX (User Experience)

Inaczej niż User Interfece, User Experience nie tworzy języka komunikacji na linii strona/aplikacja - użytkownik, lecz stara się go usprawnić, rozwinąć czy zmodernizować. UX ma na celu odkrycie i zbadanie cech osobowych grupy, do jakiej dana usługa czy produkt zostaną w przyszłości skierowane. Analizuje się doświadczenia i emocje związane z użytkowaniem. Na podstawie uzyskanych informacji wspomniane towary i usługi dostosowuje się do potrzeb użytkowników i usprawnia się komunikację z nimi. Produkty, dzięki UX, można uczynić bardziej intuicyjnymi albo przyjemniejszymi w odbiorze. W testach UX użytkownicy otwarcie mówią o swoich odczuciach i doświadczeniach podczas używania aplikacji czy strony, z kolei w przypadku testowania UI sprawdza się, czy użytkownicy znajdują treści, których szukają i czy obsługa danego produktu nie sprawia problemów.

UX design

Do zadań UX designera należy badanie potrzeb i oczekiwań przyszłych użytkowników. Zajmuje się projektowaniem rozwiązań zorientowanych na konkretne grupy. Wieloaspektowa rola specjalisty od UX okazuje się dość złożona. Do obowiązków desinera zalicza się analizę konkurencji, klientów, rozwój kontentu, wireframing, prototypowanie, testowanie, wdrażanie projektu, współpraca z deweloperem, śledzenie sposobów komunikacji i uzyskiwania treści. UX designer musi rozumieć zasady rządzące marketingiem, potrafi myśleć analitycznie i łączyć cele biznesowe z potrzebami użytkowników.

UI design

UI designer współpracuje z UX designerem w tworzeniu najlepszych rozwiązań, przyjaznych produktów i wdrażaniu ulepszeń. Specjalista ten jest odpowiedzialny za przeniesienie zawartości, układów oraz informacji o potencjalnym rozwoju produktu do najbardziej atrakcyjnego interfejsu użytkownika. UI designer tworzy styl przewodni, dobiera grafikę, dba o branding w kwestiach wizualnych, a także wdraża hierarchie i układy treści.

Choć UX i UI różnią się od siebie pod wieloma względami, okazują się nierozerwalnie związane. Specjaliści z obu dziedzin ściśle współpracują, projektując interfejsy, komunikację i przyjazny wizerunek usług i produktów. Wygląd i funkcjonalność to równie istotne komponenty, dlatego User Experience i User Interface muszą się uzupełniać, by firma mogła zdobywać zadowolonych klientów.

Artykuł został przygotowany przez agencje Punkt Odniesienia specjalizującej się w projektowaniu strategii wizerunkowej.

Komentarze