Systemy informatyczne dla e-commerce: funkcje, korzyści, wdrożenie

System informatycznyNieustanny rozwój handlu online wymusza na firmach korzystanie z rozwiązań podążających za ich potrzebami.

E-commerce, czyli szeroko pojęty obszar handlu w internecie jest polem dużej konkurencji. Firmy funkcjonujące w tej branży poszukują stale nowych sposobów, aby dotrzeć do klientów i pracować jeszcze efektywniej. O sukcesie sklepu online decyduje jednak nie tylko jego atrakcyjny i tani asortyment, ale również to, czego klient nie widzi - zaplecze informatyczne.

Systemy informatyczne dla e-commerce

Aby rozpocząć prowadzenie handlu online, trzeba stworzyć sklep internetowy, który będzie miejscem wirtualnej sprzedaży. Obecnie przedsiębiorcy mają do dyspozycji paletę rozwiązań - gotowe systemy e-commerce, systemy tworzone „na wymiar”. Zatem sam sklep online dostępny pod konkretnym adresem to zatem nie wszystko, by prowadzić sprzedaż. Wspiera go system e-commerce, czyli system informatyczny, który stanowi bazę danych z asortymentem, a także udostępnia narzędzia do sprzedaży online. Systemy informatyczne dla handlu online dzielą się na dwie kategorie: systemy B2C oraz B2B. Pierwsze z nich przeznaczone są do obsługi sklepów internetowych dla konsumentów, natomiast drugie stosowane są do obsługi hurtowni online.

Jakie funkcje oferują systemy dla sklepów internetowych?

Za pomocą systemów informatycznych dopasowanych do konkretnych potrzeb sklep internetowy może działać jeszcze sprawniej. Dostępne funkcjonalności w przypadku sklepów detalicznych online obejmują poniższe obszary:

  • Prezentacja oferty handlowej - tworzenie opisów produktów, kategorii i podkategorii sklepów, prezentacja załączników, tworzenie sekcji dla produktów promocyjnych, powiązanych, nowości, produktów najczęściej kupowanych, zamienników, porównywanie produktów, wystawianie opinii dla produktów.
  • Wyszukiwarka - inteligentnie działająca wyszukiwarka wyszukująca nie tylko nazwy, ale też cechy produktów.
  • Koszyk - widoczny na każdej stronie sklepu, z obsługą kodów rabatowych, promocji, szacowaniem kosztów transportu, opcją quick checkout, czyli szybkich zakupów.
  • Reguły biznesowe - tworzone zgodnie z wymaganiami użytkownika, na przykład w celu wyświetlania informacji o przewidywalnym czasie dostępności.
  • Strefa klienta - profile klientów, historia zakupów, produkty ulubione, powiadamianie o zmianach cen, dostępności.
  • Integracja z systemami informatycznymi - systemem ERP lub innymi systemami w celu łatwiejszego prowadzenia obsługi całego przedsiębiorstwa.

Zatem przy wyborze odpowiedniego systemu informatycznego wspomagającego e-commerce warto zwrócić uwagę na dostępne funkcje, z którymi można łatwiej realizować codzienny handel online.

Więcej informacji dotyczących funkcji systemów e-commerce dla handlu B2C można sprawdzić na stronie systemu Omnicommerce: https://omnicommerce.pl/sklep-internetowy-b2c/.

Jak przebiega wdrożenie systemu e-commerce?

Aby sklep internetowy mógł działać efektywnie, wybrany przez niego system e-commerce musi również zostać właściwie wdrożony. Do dyspozycji są zarówno proste systemy niewymagające skomplikowanej instalacji, jak i te bardziej złożone, które warto już wdrażać wraz ze specjalistami w tym zakresie.

Proces wdrożenia systemu e-commerce - krok po kroku:

  1. Analiza przedwdrożeniowa - w celu poznania oczekiwań i potrzeb właściciela sklepu internetowego.
  2. Przygotowanie grafiki i treści - tworzenie sklepu pod kątem wizualnym i treściowym, między innymi banerów, kompozycji, efektów, skryptów.
  3. Integracja systemu z ERP - jeżeli firma wykorzystuje system ERP, na tym etapie przeprowadza się odpowiednią integrację.
  4. Wdrożenie - proces instalacji systemu e-commerce.
  5. Testowanie, uruchomienie i wsparcie rozruchowe - pierwsze czynności związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego z zapleczem w postaci systemu e-commerce.
  6. Utrzymanie i rozwój systemu - zgodnie z potrzebami użytkownika.

Zatem odpowiednio dobrany system e-commerce to niezbędne rozwiązanie dla każdego właściciela sklepu internetowego. Razem z nim handel online staje się jeszcze efektywniejszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy.

Komentarze