Formaty plików grafiki wektorowej. Pomimo tego, że większość ludzi jest wzrokowcami i ciężko wyobrazić sobie nasze życie bez graficznych form przedstawiania, to rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że na każdym kroku mamy do czynienia z różnorodną grafiką komputerową, która ma swoje określone zastosowania.
Jednym z typów jest oczywiście grafika wektorowa, która jeszcze kilkanaście lat temu była niemalże na marginesie całej grafiki, zaś dzisiaj jest podstawą większości publikacji przeznaczonych chociażby do druku.
Co powinniśmy wiedzieć o grafice wektorowej? Do czego może się nam ona przydać i jakie ma zalety w porównaniu do grafiki rastrowej?
Programy do rysowania z reguły zapisują tworzone w nich prace w postaci grafiki wektorowej. Grafika wektorowa składa się z pojedynczych obiektów, na przykład figur geometrycznych, różnego rodzaju kształtów, linii i krzywych. Może wydawać się to dziwne w kontekście, gdy mamy do czynienia ze złożonym obrazem, jednak każdy obraz może być przedstawiony za pomocą odpowiednio wielu kształtów geometrycznych w układzie współrzędnych. Jednak w plikach zapisywanych na dysku nie jest przechowywany ich obraz, lecz instrukcje opisujące każdy z zawartych w grafice elementów. Informacje te dotyczą ich rozmiarów, lokalizacji na strome dokumentu, koloru itd.
Co w przypadku trójwymiarowej grafiki wektorowej?
Wbrew pozorom grafika wektorowa może występować również w formie trójwymiarowej - w takim przypadku podstawę opisu stanowią umiejscowione w układzie współrzędnych (oś X, Y i Z) trójwymiarowe bryły.
Zalety i wady, czyli co z tego mamy?
Grafika wektorowa to szereg zalet, jak chociażby skalowalność - rysunki zapisywane w formacie grafiki wektorowej można dowolnie pomniejszać lub powiększać - bez ujemnego wpływu na jakość obrazu czy też możliwość szybkiej zmiany parametrów obrazu oraz możliwość tworzenia grafiki trójwymiarowej - warto mieć na uwadze, że wszystko to można uczynić bez zmiany jakości samego obrazu (w przypadku grafiki rastrowej np. zmiana rozmiaru skutkuje pogorszeniem jakości obrazu i utratą jego czytelności). Ponadto w dowolnym momencie możliwa jest oddzielna obróbka każdego elementu składającego się na rysunek.
Pomimo niewątpliwych zalet grafika wektorowa to również wady, na czele ze stosunkowo dużą objętością pamięciową w przypadku złożonych obrazów (szczególnie w przypadku przekonwertowanych na grafikę wektorową zdjęć bądź obrazów fotorealistycznych).
Grafika wektorowa - do czego wykorzystać?
Grafika wektorowa jest obecnie podstawą wszelkiego rodzaju projektów mających być następnie wydrukowanymi czy też wykorzystywanymi na różne sposoby - poprzez swoją skalowalność, możliwość czy możliwość pracy na obiektach daje się szybko dopasować do konkretnych sytuacji i konkretnych potrzeb użytkownika. Poprawki w ułożeniu czy skorygowaniu detali grafiki mogą zostać dokonane w kilka minut.
Jeden projekt - wiele zastosowań
Grafika wektorowa to przede wszystkim loga, logotypy czy inne projekty stanowiące szeroko rozumianą identyfikację wizualną. Wykorzystuje się ją również przy składaniu czasopism, książek oraz firm reklamy - wizytówek, broszur czy nawet plakatów. Dzięki grafice wektorowej możliwe jest wykorzystanie jednego projektu na wszystkich polach eksploatacji.
Formaty plików grafiki wektorowej to m.in:
- PDF - tworzy on informacje;
- EPS - do niedawna, obok PDF jeden z najbardziej uniwersalnych formatów;
- SVG - format promowany przez W3C, oparty na XML, uważany za przyszłościowy ze względu na umożliwianie zakodowania animacji oraz interakcji z użytkownikiem poprzez wykorzystanie w użyciu języka skryptowego;
- SWF - format dostępny od wielu lat, o właściwościach podobnych do ww. SVG - jest to format zamknięty, uważany za format wewnętrzny środowiska Adobe;
- AI, CDR i WMF - formaty, które nie zdobyły jak dotąd większej popularności.
Grafika wektorowa jest coraz częściej wykorzystywana nie tylko przez profesjonalistów, w rękach których powstają naprawdę zaawansowane projekty graficzne, ale również przez amatorów i samouków, którzy dostrzegli potencjał tego rodzaju grafiki. Wbrew pozorom jedynymi ograniczeniami w grafice wektorowej jest nasza wyobraźnia i umiejętności, a dopiero w dalszej kolejności moc obliczeniowa komputera potrzebna przy zaawansowanych projektach, o czym było wspomniane już we wcześniejszej części.
Pozostaje mieć nadzieję, że oprogramowanie do tworzenia i edycji grafiki wektorowej będzie coraz doskonalsze i przede wszystkim tańsze - cena najpopularniejszej aplikacji Corel Draw na poziomie 3 tysięcy złotych skutecznie odstrasza nawet wielu profesjonalnych grafików.
Komentarze