Historia rozwoju gier wideo sięga ponad 60 lat. Pierwsze gry były prymitywne, ale wyznaczyły kierunek rozwoju całej branży gier.
Ewolucja gier jest bezpośrednio związana z postępem w dziedzinie "sprzętu do gier". Na początkowym etapie dotyczyło to przede wszystkim konsol do gier, bo PC stały dostępne dla większości użytkowników znacznie później. Przyjrzyjmy się, jak to wszystko się zaczęło i jak długo gry wideo stały się tym, czym są teraz.
Powstanie pierwszych gier poprzedziły pewne osiągnięcia i wynalazki, dzięki którym narodzili się "przodkowie" współczesnych gier. Obejmuje to patent na wykorzystanie CRT (kineskopu) do gier, stworzenie algorytmu gry w szachy na komputer, a następnie napisanie pierwszego takiego programu o nazwie "TUROCHAMP "(komputery zdolnych do obsługi tego programu wtedy nie było) w latach 1950-1951.
Oficjalnie za pierwszą wideo grę uważa się "OXO" - słynne "kółko i krzyżyk", które zostały przeniesione z papieru na ekran komputera.
Tak naprawdę pierwszą grą wideo była symulacja odpalania pocisków wroga, która powstała w 1947 roku na bazie sprzętu wojskowego (gra została uruchomiona na monitorze radarowym).
W 1958 roku naukowiec William Higinbotham stworzył pierwszy symulator tenisa o nazwie "Tennis for Two". Mogły w to zagrać dwie osoby: sterowały ruchomymi platformami, którymi uderzały piłkę.
W 1962 roku Steve Russell i grupa jego uczniów z MIT (Massachusetts Institute of Technology) stworzyli "SpaceWar" - pierwszą niezależną grę.
MIT zaczął tworzyć pierwsze gry już w latach 1959-1961: powstały tu Mouse in the Maze, HAX i Tic-Tac-Toe. Nie zostało to jednak w żaden sposób udokumentowane: naukowcy najwyraźniej byli zbyt leniwi, by ich nawet sfotografować.
We wrześniu 1971 roku powstał pierwszy automat z grą Galaxy, będący zaktualizowaną wersją wspomnianego Spacewara. W listopadzie tego samego roku gra przeżywa kolejne odrodzenie: otrzymuje nazwę "Computer Space" i staje się pierwszą na świecie grą wideo przeznaczoną dla masowego użytkownika (wydano 1500 automatów do gry, choć sprzedano tylko jedną trzecią) .
24 maja 1972 roku pierwsza konsola do gier, Magnavox Odyssey, została wypuszczona do użytku domowego. W tym samym roku Nolan Bushnell i Ted Dabney (twórcy Computer Space) założyli własną firmę Atari i wydali ulepszoną wersję gry "Tennis for Two" o nazwie "Pong". Z 19 000 sprzedanych automatów do gry, Pong był pierwszą grą, która odniosła sukces komercyjny.
W 1973 roku John Dalesk stworzył pierwszą grę wieloosobową Empire, turową grę strategiczną, w której 8 graczy rządziło kosmicznym imperium, próbując zająć dominującą pozycję.
W 1974 roku powstała Maze War - pierwsza gra pierwszoosobowa, w której gracze wędrujący po labiryncie walczyli ze sobą. W tym samym roku firma Kee Games stworzyła prototyp legendarnych "czołgów" - grę "Tank".
W 1975 roku powstała pierwsza tekstowa gra fabularna Dungeon. W tym samym roku pojawiła się "Colossal Cave Adventure" - gra, która położyła podwaliny pod gatunek "przygodowy".
W 1976 roku ukazał się Breakout, pierwszy na świecie arkanoid, oraz Death Race, pierwsza gra, która została zakazana ze względu na przemoc i okrucieństwo użyte w jej rozgrywce. Stworzył także Video Entertainment System (później przemianowany na Channel F), pierwszą konsolę do gier z wymiennymi wkładami. Wcześniej takie urządzenia były dostarczane z fabrycznie zainstalowanymi grami, których zestawu nie można było w żaden sposób zmienić.
W 1977 roku do sprzedaży trafił Atari 2600, konsola do gier drugiej generacji, która wyznaczyła ewolucję gier wideo na zupełnie nowy poziom. Przez 5 lat sprzedano 40 milionów urządzeń, co było rekordowym wynikiem jak na tamte czasy.
W 1978 roku powstała legendarna gra "Space Invaders", która spodobała się użytkownikom tak bardzo, że automaty do gry z nią zostały zainstalowane w USA i Japonii na każdym rogu. Zaczęli pisać o grach w gazetach, kręcić filmy - ta branża szybko obracała kołem zamachowym swojej popularności.
W 1979 roku na rynku pojawił się automat Atari Asteroids. Ponadto została wydana pierwsza przenośna konsola do gier Microvision.
W 1980 roku pojawił się nowy gatunek gier, Rogue-like (od nazwy oryginalnej gry Rogue), w którym gracz musiał poruszać się po lochach i walczyć z potworami.
22 maja tego samego roku w sprzedaży pojawiają się automaty do gry z "PacManem" na pokładzie. Gra zbiera entuzjastyczne recenzje i do dziś staje się symbolem gatunku arcade i gier wideo w ogóle.
W 1981 roku rozpoczęła się sprzedaż pierwszego komputera PC od IBM, aw kolejnym roku użytkownicy mieli możliwość zakupu 8-bitowych komputerów Commodore 64 i ZX Spectrum, które już mogły pochwalić się kolorowym obrazem. Ze względu na konkurencyjną cenę domowe komputery PC zaczynają wypierać z rynku konsole do gier drugiej generacji.
W rezultacie w 1983 roku na rynku pojawia się Nintendo Entertainment System (NES), znany nam jako Dendy. Po NES inne konsole wydają się konkurować z komputerami stacjonarnymi.
6 czerwca 1984 roku świat ujrzał legendarną grę Tetris, opracowaną przez radzieckiego programistę Aleksieja Pajitnowa.
Rok 1985 był niezwykle bogaty w arcydzieła gier, które miały znaczący wpływ na branżę. Super Mario Bros., Battle City i Habitat to gry online, które zainspirowały współczesną serię Simów.
W 1986 roku ukazała się legendarna gra przygodowa "The Legend of Zelda", która jest uważana za jedną z trzech najlepszych serii gier wszechczasów. W tym samym czasie narodził się ciekawy gatunek - "japońskie gry RPG" (jRPG), które radykalnie różnią się od zachodnich gier RPG. Pierwszym jRPG jest Dragon Quest.
W 1987 roku komputerowe karty graficzne zaczęły obsługiwać nowy standard VGA (256 kolorów), który sprawił, że gry wideo były kolorowe i coraz bardziej zbliżone do nowoczesnych. W tym samym czasie powstała pierwsza komputerowa karta dźwiękowa "AdLib", która jest kolejnym jakościowym krokiem w ewolucji gier. Pojawiła się gra "Maniac Mansion" - pierwsza przygoda, w której do sterowania używano myszy komputerowej (interfejs typu "wskaż i kliknij"), a nie poleceń tekstowych, jak dotychczas. Powstała pierwsza "Final Fantasy", która stała się protoplastą jednej z najpopularniejszych serii jRPG na świecie.
1988 - początek sprzedaży Sega Mega Drive, konsoli do gier czwartej generacji obsługującej 16-bitową grafikę i dźwięk, co było zgodne z osiągnięciami najnowszych komputerów PC tamtych czasów.
W 1989 roku ukazała się popularna konsola Gameboy i pierwszy symulator budowania miasta "SimCity" od słynnego Sida Meiera.
W 1991 roku pojawił się legendarny "Sonic the Hedgehog", który stał się symbolem platformy Sega. Pojawił się także nowy gatunek - "strategia globalna", której pionierem była słynna Civilization.
Kolejnym znaczącym kamieniem milowym w ewolucji gier wideo była trójwymiarowa strzelanka pierwszoosobowa "Wolfenstein 3D", wydana w 1992 roku. Pojawił się standard bijatyk "Mortal Kombat", a także pierwsza strategia czasu rzeczywistego (RTS ) "Dune 2" i pierwszy horror "Alone in the Dark".
W 1993 roku biznes Wolfenstein 3D był kontynuowany przez kultową strzelankę Doom, która stała się wyznacznikiem trendów wśród gier tego samego gatunku.
W 1994 roku pojawiły się konsole piątej generacji, z których najlepszą była Sony PlayStation. W tym samym czasie Blizzard tworzy swoje pierwsze arcydzieło "Warcraft: Orcs and Humans" - RTS, które stało się jednym z liderów gatunku.
Rok 1995 obfitował także w nowości: pojawiła się popularna strategia turowa "Heroes of Might and Magic", pojawiła się seria wyścigów "Need for Speed", na PC ukazało się legendarne zadanie "Myst". Highlander: The Last of the MacLeods był pionierem technologii przechwytywania ruchu, którą wcześniej można było zobaczyć tylko w filmach.
1996 rok. Wydano Voodoo I, pierwszą kartę graficzną z akceleracją 3D, która dała potężny impuls do rozwoju gier 3D, takich jak "Duke Nukem 3D", "Command & Conquer: Red Alert", "Tomb Raider", "Resident Evil" , "Diablo".
1997 rok. Popularność zyskuje pierwsza naprawdę ogromna i odnosząca sukcesy gra wieloosobowa Ultima Online (w następnym roku osiągnięto 100 000 graczy). Za punkt wyjścia w popularyzacji gier sieciowych można uznać rok 1997. W tym samym czasie ukazała się kultowa gra RPG Fallout.
1998 rok. Half-Life to pierwsza gra, w której historia została przedstawiona bezpośrednio w ramach rozgrywki, bez przerywników filmowych i tekstu. W tym roku ukazały się również Starcraft i Grand Theft Auto (GTA).
rok 2000. Konsola do gier Sony Playstation 2 podbija świat.
rok 2001. Microsoft wypuszcza konsolę do gier Xbox. Rozpoczyna się ostra konkurencja między Sony i Microsoftem w tej dziedzinie (ostatecznie zwycięstwo pozostaje z Sony PS).
2002 rok. Ukazała się trzecia odsłona kultowej serii RPG "The Elder Scrolls III: Morrowind", wyznaczająca nowe standardy dla gier RPG: ogromny otwarty świat, rozbudowany system awansowania postaci i ciekawa fabuła. Dota, gra będąca modyfikacją jednej z map do Warcrafta III, zaczyna zdobywać popularność.
2003 rok. W związku z premierą smartfona Nokia N-Gage, "zaostrzonego" do gier, telefony zaczynają wyglądać jak platformy do gier, choć jakość takich treści jest znacznie gorsza od komputerowych gier wideo.
2004 rok. W tym czasie powstał "Far Cry" - twórca legendarnej serii strzelanek pierwszoosobowych w otwartym świecie ze świetną grafiką i kilkoma unikalnymi cechami rozgrywki, a także najbardziej masywnego MMORPG "World of Warcraft".
2005 rok. Pojawiła się konsola do gier Xbox 360. Programiści stworzyli "PhysX" - moduł (nie zyskał on bezpośrednio popularności) oraz oprogramowanie pozwalające na zwiększenie wydajności kart graficznych w grach, co znacznie podniosło jakość i realizm tych ostatnich. Światło dzienne ujrzało Fahrenheit: Indigo Prophecy, arcydzieło gry, które jest interaktywnym filmem z wieloma zakończeniami i scenariuszami.
2006 rok. Do sprzedaży trafiła Sony Playstation 3, a nieco później - Nintendo Wii. Do najnowszej konsoli dołączony był rewolucyjny Wii Remote, który zapewnił płynność rozgrywki.
Rok 2007 upłynął pod znakiem wydania tak znaczących gier, jak "Crysis" (najlepsza wówczas grafika), "S.T.A.L.K.E.R.". i "Bioshock".
2008 rok. Rozwój mobilnych gier wideo został pobudzony przez pojawienie się dwóch największych sklepów, App Store i Google Play.
Rok 2009. Niezależna gra Braid zyskuje na popularności, skłaniając niezależnych deweloperów do tworzenia innych podobnych projektów, które zaczynają rywalizować z grami wideo dużych firm.
Rok 2011. Legendarna gra niezależna "Minecraft" została wydana w gatunku "sandbox" (konstrukcja z widokiem pierwszoosobowym), a także "TES: Skyrim" - kontynuacja jednej z najpopularniejszych gier RPG na świecie.
Rok 2013. Światło dzienne ujrzało kilka konsol nowej generacji, z których najważniejsze to Sony PlayStation 4 i Xbox One.
Rok 2014. Kolekcjonerska gra karciana Blizzarda, Hearthstone: Heroes of Warcraft, to odrodzenie zapomnianego gatunku. Inni wielcy twórcy gier również zaczynają wypuszczać CCG dla swoich własnych wszechświatów.
2015 rok. Ukazał się Wiedźmin 3: Dziki Gon - najlepsza gra RPG oparta na słowiańskiej fantazji.
2016 rok. Blizzard wypuszcza Overwatch, oryginalną strzelankę dla wielu graczy z elementami RPG i strategicznymi.
2017 rok. Powstaje nowy gatunek gier typu survival shooter - "battle royale", którego wybitnym przedstawicielem jest dziś bardzo popularna gra "PlayerUnknown’s Battlegrounds".
2018 - obecnie. Branża gier w wirtualnej rzeczywistości zaczęła się bardzo aktywnie rozwijać, czemu sprzyjało wejście na rynek takich zestawów VR jak Oculus Rift, Sony Playstation VR, HTC Vive.
W tym czasie ukazały się tak znaczące projekty VR, jak "The Elder Scrolls V: Skyrim VR", "Doom: VFR", "Fallout 4 VR". W tym samym roku świat został "schwytany" przez osławioną grę AR "Pokemon Go". Istnieje szansa, iż w niedalekiej przyszłości pojawią się nowe projekty gamingowe w VR / AR / MR dzięki pojawieniu się nowych, unikalnych zestawów słuchawkowych VR, takich jak np. Magic Leap.
Gry wideo od dawna są częścią współczesnej kultury: w wielu krajach są już oficjalnie uznawane za sztukę, prognozuje się, że obroty finansowe tej branży do 2025 roku przewyższą standardowe dyscypliny sportowe.
Komentarze
SimCity zostało stworzone po grze "Raid on Bungeling Bay" z C64, w której ewidentnie widać podobieństwo z wersją SimCity na C64 w wyglądzie architektury: "https://youtu.be/GhmroogJJ_4"
Sama idea "Raid .." z kolei była kontynuowana np w "Wings of Fury" czy "Desert Strike".
http://www.c64.com