Historia rozwoju gier wideo sięga ponad 60 lat. Pierwsze gry były prymitywne, ale wyznaczyły kierunek rozwoju całej branży gier.
Ewolucja gier jest bezpośrednio związana z postępem w dziedzinie "sprzętu do gier". Na początkowym etapie dotyczyło to przede wszystkim konsol do gier, bo PC stały dostępne dla większości użytkowników znacznie później. Przyjrzyjmy się, jak to wszystko się zaczęło i jak długo gry wideo stały się tym, czym są teraz.
Powstanie pierwszych gier poprzedziły pewne osiągnięcia i wynalazki, dzięki którym narodzili się "przodkowie" współczesnych gier. Obejmuje to patent na wykorzystanie CRT (kineskopu) do gier, stworzenie algorytmu gry w szachy na komputer, a następnie napisanie pierwszego takiego programu o nazwie "TUROCHAMP "(komputery zdolnych do obsługi tego programu wtedy nie było) w latach 1950-1951.
Oficjalnie za pierwszą wideo grę uważa się "OXO" - słynne "kółko i krzyżyk", które zostały przeniesione z papieru na ekran komputera.
Tak naprawdę pierwszą grą wideo była symulacja odpalania pocisków wroga, która powstała w 1947 roku na bazie sprzętu wojskowego (gra została uruchomiona na monitorze radarowym).
W 1958 roku naukowiec William Higinbotham stworzył pierwszy symulator tenisa o nazwie "Tennis for Two". Mogły w to zagrać dwie osoby: sterowały ruchomymi platformami, którymi uderzały piłkę.
W 1962 roku Steve Russell i grupa jego uczniów z MIT (Massachusetts Institute of Technology) stworzyli "SpaceWar" - pierwszą niezależną grę.
MIT zaczął tworzyć pierwsze gry już w latach 1959-1961: powstały tu Mouse in the Maze, HAX i Tic-Tac-Toe. Nie zostało to jednak w żaden sposób udokumentowane: naukowcy najwyraźniej byli zbyt leniwi, by ich nawet sfotografować.
We wrześniu 1971 roku powstał pierwszy automat z grą Galaxy, będący zaktualizowaną wersją wspomnianego Spacewara. W listopadzie tego samego roku gra przeżywa kolejne odrodzenie: otrzymuje nazwę "Computer Space" i staje się pierwszą na świecie grą wideo przeznaczoną dla masowego użytkownika (wydano 1500 automatów do gry, choć sprzedano tylko jedną trzecią) .
24 maja 1972 roku pierwsza konsola do gier, Magnavox Odyssey, została wypuszczona do użytku domowego. W tym samym roku Nolan Bushnell i Ted Dabney (twórcy Computer Space) założyli własną firmę Atari i wydali ulepszoną wersję gry "Tennis for Two" o nazwie "Pong". Z 19 000 sprzedanych automatów do gry, Pong był pierwszą grą, która odniosła sukces komercyjny.
W 1973 roku John Dalesk stworzył pierwszą grę wieloosobową Empire, turową grę strategiczną, w której 8 graczy rządziło kosmicznym imperium, próbując zająć dominującą pozycję.
W 1974 roku powstała Maze War - pierwsza gra pierwszoosobowa, w której gracze wędrujący po labiryncie walczyli ze sobą. W tym samym roku firma Kee Games stworzyła prototyp legendarnych "czołgów" - grę "Tank".
W 1975 roku powstała pierwsza tekstowa gra fabularna Dungeon. W tym samym roku pojawiła się "Colossal Cave Adventure" - gra, która położyła podwaliny pod gatunek "przygodowy".
W 1976 roku ukazał się Breakout, pierwszy na świecie arkanoid, oraz Death Race, pierwsza gra, która została zakazana ze względu na przemoc i okrucieństwo użyte w jej rozgrywce. Stworzył także Video Entertainment System (później przemianowany na Channel F), pierwszą konsolę do gier z wymiennymi wkładami. Wcześniej takie urządzenia były dostarczane z fabrycznie zainstalowanymi grami, których zestawu nie można było w żaden sposób zmienić.
W 1977 roku do sprzedaży trafił Atari 2600, konsola do gier drugiej generacji, która wyznaczyła ewolucję gier wideo na zupełnie nowy poziom. Przez 5 lat sprzedano 40 milionów urządzeń, co było rekordowym wynikiem jak na tamte czasy.
W 1978 roku powstała legendarna gra "Space Invaders", która spodobała się użytkownikom tak bardzo, że automaty do gry z nią zostały zainstalowane w USA i Japonii na każdym rogu. Zaczęli pisać o grach w gazetach, kręcić filmy - ta branża szybko obracała kołem zamachowym swojej popularności.
W 1979 roku na rynku pojawił się automat Atari Asteroids. Ponadto została wydana pierwsza przenośna konsola do gier Microvision.
W 1980 roku pojawił się nowy gatunek gier, Rogue-like (od nazwy oryginalnej gry Rogue), w którym gracz musiał poruszać się po lochach i walczyć z potworami.
22 maja tego samego roku w sprzedaży pojawiają się automaty do gry z "PacManem" na pokładzie. Gra zbiera entuzjastyczne recenzje i do dziś staje się symbolem gatunku arcade i gier wideo w ogóle.
W 1981 roku rozpoczęła się sprzedaż pierwszego komputera PC od IBM, aw kolejnym roku użytkownicy mieli możliwość zakupu 8-bitowych komputerów Commodore 64 i ZX Spectrum, które już mogły pochwalić się kolorowym obrazem. Ze względu na konkurencyjną cenę domowe komputery PC zaczynają wypierać z rynku konsole do gier drugiej generacji.
W rezultacie w 1983 roku na rynku pojawia się Nintendo Entertainment System (NES), znany nam jako Dendy. Po NES inne konsole wydają się konkurować z komputerami stacjonarnymi.
6 czerwca 1984 roku świat ujrzał legendarną grę Tetris, opracowaną przez radzieckiego programistę Aleksieja Pajitnowa.
Rok 1985 był niezwykle bogaty w arcydzieła gier, które miały znaczący wpływ na branżę. Super Mario Bros., Battle City i Habitat to gry online, które zainspirowały współczesną serię Simów.
W 1986 roku ukazała się legendarna gra przygodowa "The Legend of Zelda", która jest uważana za jedną z trzech najlepszych serii gier wszechczasów. W tym samym czasie narodził się ciekawy gatunek - "japońskie gry RPG" (jRPG), które radykalnie różnią się od zachodnich gier RPG. Pierwszym jRPG jest Dragon Quest.
W 1987 roku komputerowe karty graficzne zaczęły obsługiwać nowy standard VGA (256 kolorów), który sprawił, że gry wideo były kolorowe i coraz bardziej zbliżone do nowoczesnych. W tym samym czasie powstała pierwsza komputerowa karta dźwiękowa "AdLib", która jest kolejnym jakościowym krokiem w ewolucji gier. Pojawiła się gra "Maniac Mansion" - pierwsza przygoda, w której do sterowania używano myszy komputerowej (interfejs typu "wskaż i kliknij"), a nie poleceń tekstowych, jak dotychczas. Powstała pierwsza "Final Fantasy", która stała się protoplastą jednej z najpopularniejszych serii jRPG na świecie.
1988 - początek sprzedaży Sega Mega Drive, konsoli do gier czwartej generacji obsługującej 16-bitową grafikę i dźwięk, co było zgodne z osiągnięciami najnowszych komputerów PC tamtych czasów.
W 1989 roku ukazała się popularna konsola Gameboy i pierwszy symulator budowania miasta "SimCity" od słynnego Sida Meiera.
W 1991 roku pojawił się legendarny "Sonic the Hedgehog", który stał się symbolem platformy Sega. Pojawił się także nowy gatunek - "strategia globalna", której pionierem była słynna Civilization.
Kolejnym znaczącym kamieniem milowym w ewolucji gier wideo była trójwymiarowa strzelanka pierwszoosobowa "Wolfenstein 3D", wydana w 1992 roku. Pojawił się standard bijatyk "Mortal Kombat", a także pierwsza strategia czasu rzeczywistego (RTS ) "Dune 2" i pierwszy horror "Alone in the Dark".
W 1993 roku biznes Wolfenstein 3D był kontynuowany przez kultową strzelankę Doom, która stała się wyznacznikiem trendów wśród gier tego samego gatunku.
W 1994 roku pojawiły się konsole piątej generacji, z których najlepszą była Sony PlayStation. W tym samym czasie Blizzard tworzy swoje pierwsze arcydzieło "Warcraft: Orcs and Humans" - RTS, które stało się jednym z liderów gatunku.
Rok 1995 obfitował także w nowości: pojawiła się popularna strategia turowa "Heroes of Might and Magic", pojawiła się seria wyścigów "Need for Speed", na PC ukazało się legendarne zadanie "Myst". Highlander: The Last of the MacLeods był pionierem technologii przechwytywania ruchu, którą wcześniej można było zobaczyć tylko w filmach.
1996 rok. Wydano Voodoo I, pierwszą kartę graficzną z akceleracją 3D, która dała potężny impuls do rozwoju gier 3D, takich jak "Duke Nukem 3D", "Command & Conquer: Red Alert", "Tomb Raider", "Resident Evil" , "Diablo".
1997 rok. Popularność zyskuje pierwsza naprawdę ogromna i odnosząca sukcesy gra wieloosobowa Ultima Online (w następnym roku osiągnięto 100 000 graczy). Za punkt wyjścia w popularyzacji gier sieciowych można uznać rok 1997. W tym samym czasie ukazała się kultowa gra RPG Fallout.
1998 rok. Half-Life to pierwsza gra, w której historia została przedstawiona bezpośrednio w ramach rozgrywki, bez przerywników filmowych i tekstu. W tym roku ukazały się również Starcraft i Grand Theft Auto (GTA).
rok 2000. Konsola do gier Sony Playstation 2 podbija świat.
rok 2001. Microsoft wypuszcza konsolę do gier Xbox. Rozpoczyna się ostra konkurencja między Sony i Microsoftem w tej dziedzinie (ostatecznie zwycięstwo pozostaje z Sony PS).
2002 rok. Ukazała się trzecia odsłona kultowej serii RPG "The Elder Scrolls III: Morrowind", wyznaczająca nowe standardy dla gier RPG: ogromny otwarty świat, rozbudowany system awansowania postaci i ciekawa fabuła. Dota, gra będąca modyfikacją jednej z map do Warcrafta III, zaczyna zdobywać popularność.
2003 rok. W związku z premierą smartfona Nokia N-Gage, "zaostrzonego" do gier, telefony zaczynają wyglądać jak platformy do gier, choć jakość takich treści jest znacznie gorsza od komputerowych gier wideo.
2004 rok. W tym czasie powstał "Far Cry" - twórca legendarnej serii strzelanek pierwszoosobowych w otwartym świecie ze świetną grafiką i kilkoma unikalnymi cechami rozgrywki, a także najbardziej masywnego MMORPG "World of Warcraft".
2005 rok. Pojawiła się konsola do gier Xbox 360. Programiści stworzyli "PhysX" - moduł (nie zyskał on bezpośrednio popularności) oraz oprogramowanie pozwalające na zwiększenie wydajności kart graficznych w grach, co znacznie podniosło jakość i realizm tych ostatnich. Światło dzienne ujrzało Fahrenheit: Indigo Prophecy, arcydzieło gry, które jest interaktywnym filmem z wieloma zakończeniami i scenariuszami.
2006 rok. Do sprzedaży trafiła Sony Playstation 3, a nieco później - Nintendo Wii. Do najnowszej konsoli dołączony był rewolucyjny Wii Remote, który zapewnił płynność rozgrywki.
Rok 2007 upłynął pod znakiem wydania tak znaczących gier, jak "Crysis" (najlepsza wówczas grafika), "S.T.A.L.K.E.R.". i "Bioshock".
2008 rok. Rozwój mobilnych gier wideo został pobudzony przez pojawienie się dwóch największych sklepów, App Store i Google Play.
Rok 2009. Niezależna gra Braid zyskuje na popularności, skłaniając niezależnych deweloperów do tworzenia innych podobnych projektów, które zaczynają rywalizować z grami wideo dużych firm.
Rok 2011. Legendarna gra niezależna "Minecraft" została wydana w gatunku "sandbox" (konstrukcja z widokiem pierwszoosobowym), a także "TES: Skyrim" - kontynuacja jednej z najpopularniejszych gier RPG na świecie.
Rok 2013. Światło dzienne ujrzało kilka konsol nowej generacji, z których najważniejsze to Sony PlayStation 4 i Xbox One.
Rok 2014. Kolekcjonerska gra karciana Blizzarda, Hearthstone: Heroes of Warcraft, to odrodzenie zapomnianego gatunku. Inni wielcy twórcy gier również zaczynają wypuszczać CCG dla swoich własnych wszechświatów.
2015 rok. Ukazał się Wiedźmin 3: Dziki Gon - najlepsza gra RPG oparta na słowiańskiej fantazji.
2016 rok. Blizzard wypuszcza Overwatch, oryginalną strzelankę dla wielu graczy z elementami RPG i strategicznymi.
2017 rok. Powstaje nowy gatunek gier typu survival shooter - "battle royale", którego wybitnym przedstawicielem jest dziś bardzo popularna gra "PlayerUnknown’s Battlegrounds".
2018 - obecnie. Branża gier w wirtualnej rzeczywistości zaczęła się bardzo aktywnie rozwijać, czemu sprzyjało wejście na rynek takich zestawów VR jak Oculus Rift, Sony Playstation VR, HTC Vive.
W tym czasie ukazały się tak znaczące projekty VR, jak "The Elder Scrolls V: Skyrim VR", "Doom: VFR", "Fallout 4 VR". W tym samym roku świat został "schwytany" przez osławioną grę AR "Pokemon Go". Istnieje szansa, iż w niedalekiej przyszłości pojawią się nowe projekty gamingowe w VR / AR / MR dzięki pojawieniu się nowych, unikalnych zestawów słuchawkowych VR, takich jak np. Magic Leap.
Gry wideo od dawna są częścią współczesnej kultury: w wielu krajach są już oficjalnie uznawane za sztukę, prognozuje się, że obroty finansowe tej branży do 2025 roku przewyższą standardowe dyscypliny sportowe.
Komentarze