VR i AR w nowoczesnym marketingu - czy mogą być przydatne?

Wirtualna rzeczywistośćNowoczesne technologie sprawiają, że granice między naszą rzeczywistością a światem wirtualnym są coraz bardziej płynne i nieostre. Widać to w wielu dziedzinach życia, w tym również we współczesnym podejściu do marketingu, który chętnie sięga po rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną. W jaki sposób VR i AR odmieniają współczesność? Do czego mogą być przydatne w nowoczesnym marketingu? Jakie korzyści da się dzięki nim uzyskać? O tym przeczytacie w dalszej części dzisiejszego tekstu.

Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona - na czym polegają i czym się różnią?

Rzeczywistość wirtualna (VR; virtual reality) to przestrzeń w całości wykreowana w sposób cyfrowy, do której użytkownik może wejść z pomocą okularów, kontrolerów i oprogramowania, pozwalających na oddziaływanie z wirtualną rzeczywistością. To przestrzeń cyfrowa, która nie łączy się bezpośrednio z naszą rzeczywistością, choć oczywiście może być na niej wzorowana.

Nieco inaczej wygląda kwestia rozszerzonej rzeczywistości (AR; augmented reality). To nasza rzeczywistość poszerzona jednak o elementy cyfrowe, które użytkownicy mogą zobaczyć i z którymi mogą wchodzić w relacje za pośrednictwem oprogramowania, na przykład na specjalnych okularach, ale też na ekranie smartfona.

Najważniejsza różnica między obiema technologiami polega zatem na formie oddziaływania. W przypadku VR użytkownik wchodzi w całkowicie odmienny świat. Dzięki AR dostrzega w swojej rzeczywistości dodatkowe elementy.

Zastosowanie VR i AR w marketingu - do czego mogą się przydać?

Oba rozwiązania cieszą się popularnością między innymi w nowoczesnym marketingu. Dzięki nim da się bowiem tworzyć bardziej angażujące treści, budować widoczność i rozpoznawalność marki.

Rzeczywistość rozszerzona bywa bardzo przydatna choćby przy sprzedaży rozmaitych produktów (np. w branży beauty i fashion) - z jej pomocą możliwe jest przymierzanie ubrań, nakładanie kosmetyków czy sprawdzanie fryzury. AR służy do ożywiania katalogów ofertowych, personalizowania ich i lepszego prezentowania produktów czy instrukcji ich obsługi.

Z kolei rzeczywistość wirtualna pozwala na odbywanie wycieczek po różnych obiektach (np. muzeach, galeriach, hotelach) czy budowanie symulacji działania konkretnych przedmiotów, by użytkownik mógł lepiej je poznać i zrozumieć jeszcze przed podjęciem decyzji zakupowej. Wykorzystuje się do tego filmy nagrywane choćby przez: EpicVR.pl. VR to też wirtualne szkolenia i konferencje bez konieczności wychodzenia z domu oraz nowoczesny storytelling, który naprawdę potrafi zaangażować odbiorców.

Największe korzyści z rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w biznesie

Co daje wdrożenie technologii VR i AR w nowoczesnym marketingu? To przede wszystkim sposób na większe zaangażowanie, ciekawszą, precyzyjniejszą prezentację oferowanych towarów i usług, a także szerszy dostęp do wiedzy. Z pomocą takich rozwiązań da się pozyskać znacznie szersze grono odbiorców, a także zwiększyć grupę potencjalnych klientów. Produkty bazujące na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości pozwalają także na zbieranie cennych danych oraz analizowanie ich, by jeszcze lepiej spersonalizować ofertę oraz dostarczyć wysokiej jakości wrażeń odbiorcom.

Nowoczesne rozwiązania dla biznesu - podsumowanie

Nowoczesne technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają. Wciąż jednak jesteśmy na samym początku tej ścieżki – wiele możliwości nadal nie zostało odkrytych i wdrożonych w życie. Warto pamiętać, że AR i VR wymagają specjalistycznego oprogramowania i sprzętu, który bywa bardzo kosztowny, co może zrażać wielu przedsiębiorców, podobnie jak kwestia znalezienia specjalistów z wiedzą programistyczną, a także konieczności nauczenia odbiorców korzystania z oferowanych aplikacji i udoskonaleń technologicznych. Wydaje się jednak, że rozwiązania tego typu mają przed sobą naprawdę piękna przyszłość. Warto zatem zwrócić na nie uwagę i w miarę możliwości wdrożyć je w swoim przedsiębiorstwie. To technologia, która naprawdę przynosi sporo korzyści, a w nadchodzących latach zapewne jeszcze nie raz nas zaskoczy.

Komentarze